Artiklar
/
kalendarium
/
Om oss
/
bli medlem
Recension
Oliver Jähnke
,
1 Apr
Skrattfylld improvisationsmusikal fri från högmod i 2långs “Way off Broadway”
Oliver Jähnke besöker 2lång och ser improvisationsteatern Way Off Broadway.
Artikel
Linda Brelin
,
1 Apr
Span på stan: Mars och april
I mars och aprils span på stan tänker Linda Brelin på Riksteaterns rapport "Svenskarna och scenkonsten" och rymden.
Recension
Cathrin Monell
,
27 Mar
Agamemnon på ADAS teater – ett reningsbad
Cathrin Monell ser Agamemnon på ADAS teater, en bearbetning av Aischylos tragedi som visar hur människans villkor och problem är sig lika genom tiderna.
Recension
Linda Brelin
,
20 Mar
Barnens revolution mot vuxenvärlden i “Matilda The Musical”
När Stadsteatern i Stockholm sätter upp London-succén “Matilda the musical” görs det i regi av Fredrik “Benke” Rydman. Linda Brelin har sett.
Recension
Christofer Psilander
,
18 Mar
Platée: ett kärt barockbesök på Göteborgsoperan
Christofer Psilander gick på premiären av "Platée" och njöt av en väl sammansatt uppsättning men undrar samtidigt lite över vad operan vill säga.
Recension
Cathrin Monell
,
17 Mar
"Jag tror det är vår där ute" belyser osmickrande delar av samtidskulturen
Cathrin Monell ser "Jag tror det är vår där ute", en monolog i ovanlig form som belyser osmickrande delar av en samtidskultur där reaktioner på berättelser får mer fokus än själva berättelsen.
Recension
Linda Brelin
,
11 Mar
“Liv och Död Strömquist” skapar en begreppsapparat till sånt vi vanliga dödliga vet, men inte förstår
Linda Brelin ser “Liv och Död Strömquist” på Dramaten och tänker på orealistiska drömmar och sin egen oförmåga att konsumera sig lycklig.
Recension
Åke Östergren
,
10 Mar
Känsla av hopplös determinism i K.Polyfons “Hilda”
Åke Östergren har varit och sett “Hilda” med Teaterkollektivet K.Polyfon. Han ser en enaktare inom fyra väggar med hög intensitet och påträngande aktuell dialog, som med publiken ständigt på halster rör sig i en feberdröm som aldrig tar slut.
Recension
Cathrin Monell
,
6 Mar
Existentiell matematik i Björn Säfstens "And so we're gone" på Atalante
Cathrin Monell ser koreografen Björn Säfstens “And so we’re gone” på Atalante. En engagerande föreställning som väcker existentiella frågor när minnen och fantasier kommer till liv genom geometri.
Recension
Alva Kättström
,
6 Mar
Sensorisk resa i "SMASH COLLECTIVE - The erotic clown" på Konträr
Alva Kättström har sett ett kollektivt skapat verk där undersökande får ta tid och njutning och förstörelse står i centrum.
Föregående sida
NÄSTA sida