AmasonernaDrottning_banner

Snygga scenbilder, imponerande arior


Publicerades 2019-06-24

“Regissören Ditte Hammar har en tydlig vision där lika delar science-fiction, andlighet och barockopera tar plats”. Ellen Knutas har sett Amasonernas drottning på Årsta teater och berusas av det faktum att en inte behöver lämna söderort för att få sin fix av feministisk laserbarockopera.

 

Känslan på väg till Årsta teater är berusande; den rymmer det faktum att jag numera inte ens behöver lämna söderort för att att få min fix av feministisk laserbarockopera.

Amasonernas drottning är en 1700-tals opera skriven av Maria Antonia Walpurgis (drömnamn), kurfurstinna av Sachsen, kompositör och frekvent huvudrollsinnehavare i sina egna operor (drömliv). Handlingen är inspirerad av de antika myternas krigarinnor, amasoner, som i Walpurgis tappning ligger i strid med den manliga stammen, kallade skyter. Dramat utspelar sig i amasonernas läger och i centrum står just amasonernas drottning, Talestris som tampas med frågan om huruvida män och kvinnor kan leva tillsammans eller om de är dömda till att kriga mot varandra. På Årsta teater spelas den som ett samarbete mellan de fristående scenkonstkompanierna Den Andra Operan och Kamraterna, samt orkestern Damkapellet och kören Operadonnorna.

Amasonerna Drottning Press HR-13

Amasonernas drottning, ensemble. Foto: Maximilian Mellfors

Att under 2000-talet snubbla över en barockopera om könskrig av en bortglömd kvinnlig tonsättare är ett drömscenario. Att förvalta detta ansvar är svårt, men regissören Ditte Hammar har en tydlig vision där lika delar science-fiction, andlighet och barockopera tar plats. Helt i linje med rymdtemat domineras scenbilden av stora ledstrålkastares futuristiska ljusdesign. I övrigt är scenen minimalistiskt inredd med anpassningsbara stegar och tunna, fladdrande tyger – intetsägande och därmed redo att rymma handlingens nycker. Amasonernas kostym består av respektingivande, maskulint kodade sci-fi uniformer och matchande vapen. I skyternas läger tycks ett motsatt stilideal råda – männen är klädda i 1700-tals uniformer med kortbyxor och knästrumpor som känns femininiserade och uppenbart föråldrade, ett grepp som på ett framgångsrikt sätt sätter tonen för karaktärernas strid. Det är män mot kvinnor, men också gamla ideal mot nya.

Det är sällan stort allvar i föreställningen som har krig och hot om död som ständigt närvarande tema. Karaktärerna praktiserar istället en humorfylld självmedvetenhet där det dramatiska mediet blir till en punchline. Oftast går det hem – som när de manliga karaktärernas överdrivna kärleksförklaringar genererar stora skratt. Andra gånger bidrar det snarare till förvirring, när ironiska dialoger karaktärerna emellan gör att publiken ifrågasätter handlingens allvar. Vid sådana svaga replikutbyten dras min blick mot cembalisten, som med vickande höfter och stor entusiasm tycks ha sitt livs kväll.

Amasonerna Drottning Press HR-8

Amasonernas drottning. Foto: Maximilian Mellfors

Tredje akten är starkast. Snygga scenbilder, imponerande arior; Linnea Andreassen som Antiope är särskilt mäktig. När spelet tillåts vara allvarligt för en stund är det som bäst; Hanna Fritzson ensam på scen med två violinister är riktigt gripande. Ett enkelt men befriande kärleksbudskap i avrundningen ramar in föreställningen fint.

Jag lämnar föreställningen och drar mig tillbaka till andra änden av söderort med en känsla av att det här bara är början, både för Den Andra Operan och deras mission att förändra operavärlden, men också för Maria Antonia Walpurgis verk. Och så den självklara insikten; stor konst är möjlig även på små scener.

 

 

Amasonernas drottning

Årsta teater

Kamraterna, Den Andra Operan, Operadonnorna & Damkapellet

Premiär 19 juni

Spelas 25 juni – 11 juli

 

Amasonernas drottning är ett samarbete mellan Kulturhuset Stadsteatern, Kamraterna och Den Andra Operan.

 

Omslagsbild: Amasonernas drottning, ensemble. Foto: Maximilian Mellfors


Om Ellen Knutas

Ellen Knutas är 20 år och pluggar Konstvetenskap i Stockholm. Hjärtat klappar särskilt för teater som hon sysslar med själv i olika sammanhang så ofta hon får.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *