Recension

Madame Butterfly – en förskräcklig men förstklassigt framförd historia

Christofer Psilander
-
20/1/2025

Christofer Psilander gick på nypremiär av Madame Butterfly och njöt av en genomtänkt uppsättning med musikaliska prestationer av högsta klass.

Madame Butterfly är en av Puccinis största succéer, och det är fullt begripligt. Den är full av vackra melodier, och den har en berättelse som är lätt att ta till sig i sin sorglighet. När nu Göteborgsoperan låter sin uppsättning från 2016 återkomma förvaltar de såväl drama som musik på bästa sätt. Något annat kan man inte säga.

Handlingen: en självgod amerikansk sjömilitär, Pinkerton, är på besök i Nagasaki i Japan och tar sig en ung japansk hustru, utan intention att ta äktenskapet på allvar. Redan innan bröllopet redovisar han sin avsikt att någon gång ta sig en riktig, amerikansk hustru. Den unga japanska bruden, Cio-Cio-san, kallad Butterfly av amerikanerna, är dock inställd på att äktenskapet är på riktigt.

Pinkerton reser tillbaka till USA, dock utan att veta att han gjort sin unga hustru gravid. I tre år får sen den försmådda, övergivna och längtande hustrun vänta på hans återkomst. Men då han väl dyker upp, är det i sällskap av sin nya amerikanska hustru, och avsikten med besöket är att ta den gemensamma sonen ifrån Cio-Cio-san, och ta med sig honom till USA. Förkrossad av den sanning som hon blivit varse, ser hon ingen annan råd än att ta fram den dolk, som hennes far en gång begått harakiri med. Tragiken är komplett.

Madame Butterfly utspelar sig i Japan, och Puccini ansträngde sig för att den skulle ha erfordelig trovärdighet. Han studerade japansk kultur (han var bekant med den liberala äktenskapslag som tillät Pinkertons beteende), han bekantade sig med språket (”fjäril” heter chocho på japanska), och han lät det han lärt sig om japansk musik skina igenom, på ett och annat ställe klart hörbart även för en amatör. Resultatet är en opera som får publiken att flyttas till en annan plats och en annan tid. Göteborgsoperan har förvaltat den avsikten mycket väl. Såväl regi som scenografi och kostym accentuerar berättelsen, och det hela gör ett genomtänkt intryck. Att regissören är japan har säkert hjälpt.

Vi ser från Göteborgsoperan många kända ansikten i rollistan. Titelrollen Madame Butterfly, sjungen och spelad av Ida Falk Winland, är en krävande roll. Ett brett känsloregister ska fram i såväl sång som agerande, allt från himmelsk lycka till djupaste uppgivenhet. Dessutom kräver rollen att hon är på scenen nästan hela föreställningen. Detta dramatiska och musikaliska eldprov klarar Ida Falk Winland galant, och hon visar än en gång att hon är en värdig primadonna på Göteborgsoperans scen.

Adam Frandsen som Pinkerton är ett klockrent val. Förutom träffsäker sång får han i sitt spel fram den självsäkra, men dryga persona som tillhör rollen. Ann-Kristin Jones är toppen som kammartjänarinnan Suzuki: hennes fina mezzosopran ger rollen karaktär. Luthando Qave ger den amerikanske konsuln Sharpless skärpa i såväl sång som agerande. Utmärkta val, båda två. Ett extra beröm till Daniel Ralphsson, som ger rollen som äktenskapsmäklaren Goro en livfull och intressant gestaltning. En för mig ny upptäckt är Natallia Salavei, i den relativt lilla rollen som Pinkertons amerikanska hustru Kate. Hon är anställd i Göteborgsoperans kör, men har en röst som helt klart är skickad för fler solistroller.

Dirigenten Tobias Ringborg leder Göteborgsoperans orkestern träffsäkert: den krävande timingen mellan dramatiska vändningar på scenen och dess instrumentalta ackompanjemang är helt felfri.

Madame Buttefly är opera med gudomligt vacker musik, framförd av en topporkester och fantastiska sångare. Men! Det är en berättelse med riktigt sorgligt innehåll. Min rekommendation blir: ta med dig näsdukar i fickan, och bege dig till musikpalatset vid Lilla Bommen. Du kommer inte att ångra dig!

---

Madame Butterfly spelas på Göteborgsoperan fram till den 24 maj 2025, med återstående föreställningar 21, 23, 29 januari, 1 och 26 februari.
Därefter ett uppehåll. Fler föreställningar den 26 april, 3, 6, 16, 18, 20, 22 och 24 maj.
Föreställningen är knappt 3 timmar lång inklusive en paus.

Madame Butterfly hade urpremiär på La Scala i Milano 1904. Svensk premiär i Stockholm 1908.

Musik: Giacomo Puccini
Libretto: Luigi Illica och Giuseppe Giacosa efter en pjäs av David Belasco.
Originalregi: Yoshi Oïda
Iscensättning: Annika Lindqvist
Dirigent: Tobias Ringborg
Scenograf: Tom Schenk
Solister:
Ida Falk Winland, Ann-Kristin Jones, Adam Frandsen, Luthando Qave, Daniel Ralphsson, Natallia
Salavei, Kristoffer Töyrä, Ryan Williams, m.fl.
De senare föreställningarna har delvis andra solister.

FOTO: Lennart Sjöberg

Christofer Psilander

är en hängiven operabesökare, som ser det mesta i Göteborg och dessutom gärna åker till Budapest och ser opera. Han har varit redaktör för TV-programmet "Kulturfrågan Kontrapunkt", samt skribent i Tidskriften Opera.