Alla artiklar


Scenkonstgalan_2019_DaSussSusanneHägglundFotoIdaEriksson
Publicerades 2019-11-27 “Det är ingen som ifrågasätter Guldbaggegalan, men en gala för scenkonst varför skulle det vara viktigt?” Matilda Klamas berättar om arbetet med Scenkonstgalan och öppnar för en fortsättning.   När vi startade Scenkonstgalan 2014 fanns det ingen gala som hyllade scenkonstfältet i stort. Det fanns givetvis Medeapriset, som […]

Varför är Scenkonstgalan viktig?


_DSC0131_banner
Publicerades 2019-11-25 Samarbete KulturUngdom: Kritikgruppen Alva Rödström har besökt Skogen i Göteborg och tagit del av performanceverket Forever Flow OF Wet Long Fingers av konstnären Eli Eli.   Vad binder oss samman? Performanceartisterna rör sig och instrumentet som sitter fast mellan de två, låter, spelas. Teaterscenen är upplyst, rummet är […]

“Jag kände mig som en del av något större”


Skärmavbild 2019-11-22 kl. 10.04.50
Publicerades 2019-11-22 En era är över! Efter sex år tackar Scenkonstguiden för sig. 2014 startade frigruppen Teater Nu projektet Scenkonstguiden för att lyfta scenkonsten och synliggöra konstens styrka. Det saknades ett samtal om scenkonsten, det saknades en mötesplats – en samlingsplats. Scenkonstguiden har arbetat för att sänka trösklarna till scenkonsten. […]

Hejdå Scenkonstguiden!



Ola Kjelbye
Publicerades 2019-11-18 Samarbete KulturUngdom: Kritikgruppen “Krystad och spretig”. Odile Ducoin har sett Herr Puntila och hans dräng Matti på Göteborgs Stadsteater.   Ofta går jag på teater för att komma bort från verkligheten. För att få bli inbjuden till ett annat rum i en annan tid, där andra människor styr […]

Legobygge med ansträngt Trump-filter



Katten
Publicerades 2019-11-13 Dramalabbet sätter den nya dramatiken i centrum – något som fick Minna Karlsson att kontakta Sara Arrhusius för att prata om rum för ofärdig text och hur man kan möjliggöra för framtidens svenska dramatiker.   Dramalabbet är en mobil scen och ett öppet dramaturgiat i Stockholm, unik för […]

Fokus inställt på nyskriven dramatik



DSC00873 (1)
Publicerades 2019-11-11 “I sann Oidipus-anda tar sig huvudpersonen igenom regissören Davins helvete av incels, högernationalism och skolskjutningar.” Aiina Larsson har sett GUDARNA – La Tragedia Umana.   – Jag har vaknat nu. Med den repliken avslutar huvudpersonen Dante Teater Reflex uppsättning Gudarna – La Tragedia Umana (den mänskliga tragedin), i regi […]

Gudarna skapar sin egen självuppfyllande profetia


FotoNadimElazzeh_banner
Publicerades 2019-11-10 Samarbete KulturUngdom: Kritikgruppen “En föreställning alla borde se”. Mauritza Klingspor har sett I en särskilt utsatt situation på Angereds teater.   Föreställningen I en särskilt utsatt situation handlar om en ung kvinna som blir utsatt för en våldtäkt, om hur hon och omgivningen brottas med olika känslor efteråt […]

Angeläget och gripande