mystiskt

Veckotips STHLM: Mystiskt


Veckotips Stockholm: Vecka 17

Veckan går i mystikens tecken. Det blir kryptiska föreställningar och kryptiska förklaringar. En esoterisk konferens, en musikal om hämndlistor och ett måste-se tillfälle om hemlängtan.

Hot Mot Hennes Liv

Teater Alma sätter upp Hot Mot Hennes Liv.  “Det är kryptiskt” står det i föreställningsbeskrivningen, och det är helt riktigt, vilket gör det svårt att veta hur detta ska landa men det väcker också en stor nyfikenhet.

Det är rörande. Det är enkelt. Det är vältimat. Det är oroande. Det är roligt. Det är sjukt. Det är sexigt. Det är djupt allvarligt. Det är underhållande. Det är upplysande. Det är kryptiskt. Det är mörkt.

Föreställningen har inga roller och är en bergochdalbana genom tvåtusentalets många tvångsföreställningar.

Anne står i fokus, där vi i sjutton olika scenarion får ta del av hennes skepnader. Ibland är hon saknad av sin man, ibland skriker hennes pappa på henne i telefon. Hon är hotad, hyllad, älskad, förnedrad, utnyttjad och beundrad.

Föreställningen ska vara som en mardrömslik skrattspegel. Det räcker för mig, mitt intresse är väckt och jag måste veta vad detta är.

 

Teater Alma 

29 april kl 19.30 

(spelas fram till den 5/5)

 

Alla jag velat döda

Dödsbok är ett nytt begrepp för mig, alltså att lista alla en vill hämnas på eller rent av döda. Tydligen ska Ingmar Bergman ha upprättat en sådan (ETC, Uppsala 2017-09-22). Dag Thelander har nu skrivit en musikal där huvudpersonen Hannes som sedan han var liten listat sina fiender i en svart vaxduksbok. Där står allt från vad de har gjort och hur de ska straffas. Förbjudna tankar är här tonsatta.

Föreställningen har satts upp enligt reglerna i ett Manifest som Thelander har skrivit. Där kan vi bland annat läsa – att det är texten som är given och det andra får flyta fritt, det gör till exempel inget om placeringar blir olika från kväll till kväll. Meta-upplägg där skådespelarna ”spelar skådespelare som pratar med publiken” och liknande är ett no no och medverkande som kommer med sådana förslag bör bli slagna i huvudet med ett bröd.

Hur många bröd har gått åt under repprocessen undrar jag, fnissande. Men upplägget känns direkt, utan krusiduller. Jag är redo att utmanas av de förbjudna tankarna på hämnd.

 

Ö2

26 april kl 19.00

Conjuring Creativity.  Art and the Esoteric

Conjuring Creativity är en tvådagars-konferens med föreläsningar, workshops, ljudperformance, film och konstverk. Temat är esoterisk konst, där både teori och praktik behandlas.

Esoterisk är inte ett lätt förklarat begrepp, men om jag förklarar det som jag uppfattar det i förhållande till konsten skulle jag säga att det handlar om det andliga, det magiska och det ogripbara. Wikipedia drar det mer till hemliga läror och fördolda kunskaper knutna till hemliga sällskap.

Men att gå på denna konferens skulle säkert ge mer ledtrådar till begreppet och hur det kan ta sig uttryck i konsten. Huvudsyftet med konferensen är nämligen att både framhäva och introducera en samtida diskurs kring ämnesområdena esoterisk / magisk-relaterad konst, både genom historien och inom en nutida konstnärlig praxis.

Gästande föreläsare är bland annat Dr. Victoria Ferentinou (University of Ioannina, Greece) on women surrealists and magic, Dr. Tessel Bauduin (University of Amsterdam) on Hilma af Klint as mediumistic artist – and woman och Dr. Kasper Opstrup (University of Copenhagen) on the occult imaginary in times of crisis.

Konferensen hålls på Fylkingen, en skådeplats för avantgardekonst och experimentell musik sedan 1933. Bara det är spännande nog tycker jag.

 

Fylkingen

28-29 april 

 

Hemsjuka

Hemsjuka är en föreställning jag varmt kan rekommendera. Den sätter sig under huden, lågmält etsar den sig fast som en gipsplugg, för att när den väl fått fäste veckla ut sina ankare och inte släppa taget om dig på länge.

Det handlar om tillhörighet, smärtkoreografi och att närma sig människors ensamhet.

Känslan av att behöva sucka och kvida, för detta är en sann ögonöppnare av hur människor mår i ens direkta närhet men också i ett globalt perspektiv.

Så beskrev jag föreställningen när jag recenserade den efter att ha sett den på Folkteatern i Göteborg.

Här kan en läsa hela recensionen och bli ännu mer övertygad varför detta är en måste-se-föreställning.

 

Kulturhuset Stadsteatern, Fri scen 

24, 26 och 27 april kl 19.00

(spelas fram till den 5/5)  

 

 

Bilden i bannern är ett collage av Matilda Johansson. Föreställningsbild från Hemsjuka, foto: Lina Ikse. Resterande bilder: CC0 Creative Commons

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *