garbage-2729608_1920

Veckotips Malmö: Hunger efter det som kliar


Veckotips Malmö: Vecka 43

Veckans scenkonst går under huden och bjuder på självrannsakan. Hunger, förruttnelse, sopberg och naturen står i fokus. Men även det transcendenta, mellan liv och död, mellan fantasi och verklighet, får ta plats och samverka.

 

Voracious – SU-EN Butoh Company

Mer Butoh åt folket, en härlig trend som håller i sig. SU-EN Butoh Company gästar denna veckan Malmö. I föreställningen Voracious fokuseras det på kroppsliga uttryck som hunger, glupskhet, åtrå, begär, törst och desperation. Det där som inte går att hejda, som kliar under huden, som vi hänger oss till.

Voracious andas jord och förruttnelse. Hungerskrik. Men är också en kärleksakt där kroppen vill smaka och äta av världen för att att bli ett med den. Något dör så att något kan leva. En evig cirkel av liv och död. Rösten är central i verket både som del av ljudbilden och som egen ”kropp” i koreografin. SU-EN har under de senare åren börjat experimentera med en slags ljudresonans genom rösten, som ligger nära butohkroppen. Hungern har sina speciella ljud, hungerskrik, ilskna rop av desperation, gnyende, sorgesång, vaggsång. Andning.

Det blir groteskt och vackert på samma gång.

Dansstationen, Palladium

1 november kl 19.30

 

I Hate Nature and Nature Hates me

Hon har ridit i öknen på häst utan namn, Wenche Crusell ställer ut på Galleri CC i Malmö. I soloutställningen I Hate Nature and Nature Hates me undersöker hon skulptur och installationer som en väg för att berätta. Berättelsen som uppenbaras är baserade på fiktiva minnen från Nordamerikas öken. Genom dessa fiktiva minnen utforskar hon tankar kring eskapism som ett sätt hantera livet.

These fictitious memories are inspired by the song “A horse with no name”, released in 1971 by the english rockband America. Questioning the idea of nature as a place of healing Crusell has left her protagonist alone in this idea of a desert, lost in a surreal fake landscape where the act of disappearing is made way too easy.

På fredag är det öppningsvernissage och ett ypperligt tillfälle att smita förbi.

 

Galleri CC

3 november kl 18.00

4 och 5 november kl 12.00 

Tidens död, Gamen & Städer 5 – Transistor 4

Transistorfestivalen är i full gång i Malmö och fortsätter att leverera spännande scenkonst. Här får vi tre upplevelser i en.

Det börjar med Tidens död som är ett hörspel fritt baserat på en roman av Isaac Asimov. Vi kliver in i värld där tidsresor är ett faktum, förbehållna en hemlig organisation som dessutom manipulerar det förflutna. Vilken nervbitare!

Gamen är ett ljudverk som undersöker hur det vidskepliga eller eller det vi har fantiserat ihop kan bli verksamt i en faktisk situation.

I hörspelet Städer får vi följa med en kvinna före, under och efter hennes död och dessutom förflytta oss mellan olika städer i världen så som Montréal, Tokyo och Hong Kong.

Inter Arts Center

1 november kl 19.30

 

Den sjätte kontinenten

En familj som startar en tvålfabrik och drömmer om en värld utan smuts. Fabriken växer sig starkare under tre generationer och tillverkar tvål på löpande band men också ett berg av sopor. Hur hanterar världens fräschaste familj att de har blivit världens största producent av avfall? Där har vi premissen till föreställningen Den sjätte kontinenten.

Föreställningen är en humoristisk pjäs som tar upp konsekvenserna av den multinationella industrins framväxt under 1900-talet och naturens förfall. Det blir satir över västvärlden som med sitt skräp i världshaven har bildat en helt ny kontinent – den sjätte kontinenten.

 

Edmanska huset, Folketspark, Lund

1, 2, 3, 4 november kl 19.00

 

Bild i bannern: CC0 Creative Commons

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *