red203

Var god dröj – här kommer sprutor!


Publicerades 2019-06-18

EliSophie Andrée har sett Var God Dröj på Fredriksdalsteatern och delar ut både sprutor med beröm och kritik.

Årets uppsättning är en tolkning av Nil By Mouth. En brittisk komedi going skånsk sommar på Fredriksdalsteatern. Var God Dröj utspelar sig på ett sjukhus i Helsingborgstrakten, ett underbemannat sjukhus där inga datasystem fungerar och förväxlingar sker om vartannat.

Här kommer min granskning av årets uppsättning på Fredriksdalsteatern!
 

Kostym

För första gången någonsin har de valt att sätta uppsättningen i nutid, en kul touch – men det finns ju någonting magiskt och sprakande över hur duktiga de är med smink och hår när de svider om till exempelvis sextiotal, eller bara 90-tal. Kostymen är självklart så rätt den kan bli och passar snyggt in i den stilrena och kliniska miljön som de befinner sig i. Men jag hade gärna sett att de tog ut svängarna lite grann. Vågade leva ut lite mer, det går även att göra magi med sjuksyrror!

 

💉💉💉/ 5

 

Skrattfaktor

Jag vet inte riktigt varför, eller jag har helt enkelt svårt att sätta fingret på varför – men av någon outgrundlig anledning så lockar denna uppsättning inte direkt till några skratt. Det kommer inga skrattanfall från publiken som gör att folk viker sig, jag sitter och småler lite då och då, drar lite nätt på smilgroparna – men i övrigt så är det tyst. Eventuellt kan det bero på att skratten inte direkt hinner landa, vi flyger så fort fram i föreställningen att när ett skämt är draget är vi redan igång med nästa. Jag vet inte om det beror på att det var premiärkväll med extra nervösa premiärnerver. Eller att årets föreställning helt enkelt är en av de där föreställningarna som inte direkt kommer gå till Fredriksdalsteaterns favoriter.

Jag är van från tidigare år att jag vikt mig av skratt. Det hände tyvärr, inte i år.
 
💉/ 5

 

Regi / Ensemble

Jag tror personligen att det största problemet till varför skratten uteblev är regin. Ibland känns det som att den vanligtvis otroligt tighta ensemblen inte riktigt vet hur de ska föra och röra sig på scenen. Eva Rydberg och Allan Svensson är självklart världsvana och coola i sina roller som aldrig förr. Men för resterande delar av ensemblen verkar det ibland svårt att infinna sig på rätt ställe, inte fysiskt, men mentalt. Det tappar allt för ofta tempot och blir nästintill långsamt och lite segt, vilket inte är direkt vad jag sammankopplar Fredriksdalsteatern med. Kanske är det en del av översättningen från grundmanuset som gått förlorat i diverse skiftningar, men det är krångligt. Alldeles för krångligt. Annars så är ensemblen precis lika talangfull som vanligt och en fröjd att se på. Ett välkommet inslag är även Evamaria Björks insats som lyser med sin otroliga utstrålning över scenen. Även Birgitta Rydberg bjuder på en stor portion skratt i hennes och brorsan Kalle Rydbergs “diskussion” gällande skånska VS stockholmska.

 

Betyg regi:

💉💉/ 5

 

Betyg ensemble:

💉💉💉💉/ 5

 

Scenografi

Som jag tidigare nämnt så är årets scenografi väldigt stilren och klinisk. Men tyvärr även ganska tråkig. De jobbar snyggt med en övervåning där statister vandrar fram och tillbaka för att ge liv åt det som sker och det blir på så sätt smidiga skådisbyten.

Och efter mer än två timmar av exakt samma scenografi blir det lite tradigt. Det känns som att det gått att jobba mer med scenografin, speciellt när den har varit så extraordinär tidigare år (exempelvis Sugar).

 

💉💉/ 5

 

Genus

Tidigare år så har uppsättningarna lämnat en bitter eftersmak i munnen på mig. Det har varit allting från homofobiska inslag, “skämt” som är långt under bältet, sexistiska skämt och våldtäktskulturer som har präglat uppsättningarna. Jag har ibland nästan vridit mig ur stolen i min ångest över att inte kunna säga ifrån direkt på plats och bara “vafan säger ni?” – men, i årets uppsättning är allt detta som bortblåst.

Det finns inte ett spår kvar av den gamla illaluktande sexismen utan istället så kommer det rappa kommentarer om kvinnors rättigheter och en viss Horace Engdahl.

Det är välkommen förändring, som jag ser fram emot kommer prägla kommande uppsättningar! Hurra för detta säger jag!
 
💉💉💉💉💉/ 5

 

Sammanfattningsvis får årets uppsättning enbart två av fem sprutor.

Det blir spännande att se vad de svänger ihop till nästa år! Men detta året blev tyvärr en besvikelse, trots ett flertal ljusglimtar.
 
💉💉/ 5


Om EliSophie Andrée

EliSophie Andrée, född 1996. Provocerande och alldeles, alldeles underbar. Publicerad estradpoet och älskar att spela, se och läsa teater. Gästskribent och ambassadör för Scenkonstguiden.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *