Faboland_banner

Vad hände på Scenkonstbiennalen?


Scenkonstbiennalen 2017

En dryg vecka har gått sedan Scenkonstbiennalen 2017 klingade ut i Norrköping. Nu när tankarna och upplevelserna har fått landa i kropp och tanke så ställer vi ett par frågor till ett par biennal-besökare. Hur var det egentligen, och vad såg vi?

 

Isabel Cruz Liljegren

Dramatiker, scenkonstnär och regissör.

DSC_0085

Foto: Privat

Vilken Scenkonstbiennal i ordningen var detta för dig? Även då teaterbiennal/dansbiennal inräknat.

– Min tredje.

Vad tycker du utmärkte årets biennal?

– Det känns som att dansen fått en tydligare plats och agens. Utmärkande för teaterutbudet tycker jag var de undervisande inslagen som nästan alla verk som jag såg innehöll. Det fanns också ett (över-?) tydligt ställningstagande mot de fascistiska krafter som nu hotar vår demokrati och inte minst konsten.

Vilken föreställning påverkade dig starkast på årets biennal?

– Fäboland är en queer smällkaramell av kamp och energi. Det låter som deras säljtext. Är det deras säljtext? Isåfall stämmer den väldigt bra in på känslan av föreställningen.

Vad hoppas du på att vi kommer se mer av på biennalen framöver?

– Jag hoppas att teaterutbudet i framtiden bjuder på verk som kan ligga till grund för konstnärliga samtal, debatter och inspirerande diskussioner om form, tilltal, text, arbetsmetoder, nya tekniker och förhållningssätt till publiken. Mer experimentella och kontroversiella verk att studsa emot.

Var tycker du att biennalen ska hålla hus nästa gång?

– I en liten stad långt borta där ölen är billig och avstånden korta. Det blev en dikt.

 

Åsa Holtz

Ljusdesigner och en av tre konstnärliga ledare på Kurage.

asa

Foto: Privat

Vilken Scenkonstbiennal i ordningen var detta för dig?

– Detta var min fjärde i ordningen efter Örebro, Gävle & Malmö.

Vad tycker du utmärkte årets biennal?

– Årets biennal var härlig tyckte jag! Sprakande och bra variation med olika uttryck. Och fina samtal och sköna möten med gamla och nya kollegor.

Vilken föreställning påverkade dig starkast på årets biennal?

– Fäboland helt klart!

Vad hoppas du på att vi kommer se mer av på biennalen framöver?

– Mer experimentell scenkonst, mer performance och olika uttryck och bättre representation. Och fler fria grupper.

Var tycker du att biennalen ska hålla hus nästa gång?

– Jag blev lite sugen på Karlstad! Eller norrut, Umeå? Eller varför inte Uppsala?

 

 

Eddie Mio Larson

Skådespelare och verksam inom kvalitetsteatern och Tvillingskapet.

image

Foto: Privat

Vilken Scenkonstbiennal i ordningen var detta för dig?

– Detta vara min andra biennal.

Vad tycker du utmärkte årets biennal?

– Eftersom jag bara var på biennalen en dag är det svårt att säga något som var utmärkande. Men snackisen som jag uppfattat efteråt är att det var väldigt många föreställningar som verkade ha ett undervisande syfte och som mer eller mindre liknade performativa föreläsningar.

Vilken föreställning påverkade dig starkast på årets biennal?

– Jag deltog i det interaktiva ljudverket CRUSH som egentligen inte var en del av biennalen men som skedde parallellt. Jag är egentlig livrädd för interaktiv teater, men i detta verk är det inga åskådare, bara de två personer som själva deltar. Jag levde mig in väldigt hårt och tyckte att det var väldigt spännande och som konstverk betraktat SÅ genomarbetat och fint.

Vad hoppas du på att vi kommer se mer av på biennalen framöver?

– Under nästa biennal hoppas jag få ta del av sådant som jag inte kände till eller haft möjlighet att ta del av tidigare. Och så önskar jag en biennal som är helt igenom queer. Med verk som inte är gjorda för normens blickar. Och så vill jag ta del av scenkonst som får mig att gråta och känna förtröstan och som triggar mina revolutionära nerver. Gärna dansanta verk och verk som innehåller ett gediget karaktärsarbete. Jag vill bli imponerad, förförd och gråtmild!

Var tycker du att biennalen ska hålla hus nästa gång?

– Har inga specifika önskemål om var biennalen ska hålla hus nästa gång. Var som helst förutom i Stockholm.

 

Araia Ghirmai Sebhatu

Kulturvetare och debattör. Driver podcasten Mat & Prat med Araia.

araia

Foto: Privat

Vilken Scenkonstbiennal i ordningen var detta för dig?

– Första.

Vad tycker du utmärkte årets biennal?

– Institutionskritik.

Vilken föreställning påverkade dig starkast på årets biennal?

– Fäboland.

Var tycker du att biennalen ska hålla hus nästa gång?

– Stockholm, Kiruna eller Visby.

 

 

Omslagsfoto: Från Fäboland, Riksteatern. Fotograf: Märta Thisner

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *