Malmöfestivalen 2016. 
Stora scenen, Silvana Imam.
Foto: Sanna Dolck.

Stadsfestivalerna som krockar


Malmö, Stockholm och Göteborg har samma favoritdatum för att bjuda på stadsfest. Hur mycket annat skiljer dem åt? Eller har de tryckt på copypaste? Matilda Johansson analyserar och jämför.

Det är något särskilt fint med stadsfestivaler, när staden bjuder på en gratis fest, och det är något med tiden så där i början av skolstarter och att slutet på autosvaren på jobbmailen närmar sig. Som att staden säger – vardagen behöver inte vara en leda. Det är fortfarande fest!

Dock är det ju synd för alla som älskar gratis att en inte kan göra en tour, då de krockar ganska rejält. Först ut är Malmöfestivalen som äger rum mellan den 10-17 augusti, Göteborg och Stockholms kulturfestivaler startar till och med på samma dag, den 14/8, medan Göteborg kör på ända till den 19/8 slutar Stockholms kulturfestival den 18/8.

Jag tänkte bena ut lite i deras likheter och olikheter och se om vi kan hitta den unika andan i varje stadsfest förutom det uppenbara – att de äger rum i olika städer.

 

Malmöfestivalen 10-17 augusti

Malmöfestivalen är den festival som vågat behålla sitt namn och har hållit igång sedan 1985. Det började som en festival som ville lyfta föreningslivet, där föreningar och ideella krafter skötte matstånd och serveringstält. Ingredienser som har präglat Malmöfestivalen är den nedlagda Drakbåtstävlingen som gjorde en comeback förra året och den högst levande kräftskivan. Kräfskivan är en stor hemmafest där det äts kräftor på Stortorget och lyssnas till Grus i Dojjan.

För mig är Malmöfestivalen folkmusik och blues men framför allt Timbuktu och friterad banan med glass. Under min barndom var momentet friterad banan med glass från bananpågarna (tror jag de hette) högst obligatoriskt.

I år satsas det en hel del på internationell scenkonst, bland annat fasadklättrande gruppen eVenti Verticali.

Italienska kompaniet eVenti Verticali intar fasaden med sitt verk Intuizioni. Det är en platsspecifik föreställning – skapad utifrån Sankt Petri kyrkas arkitektoniska förutsättningar – där scenen roteras med 90 grader. Artisterna kliver, springer, dansar och flyger med kyrkan som scengolv. eVenti Verticali har uppträtt på allt från kommunhuset i Florens och gotiska katedraler till skyskrapor i Seoul.

Däremot ser det tunt ut med lokala, fria scenkonstproduktioner. På musiksidan däremot satsar en på stora artister från Skåne – som de där stora som är ute och far som en nu plockar hem igen. Då pratar jag förstås om Timbuktu, Familjen och Jëlly (ja, jag bygger ett case på tre exempel, stäm mig).

 

Stockholms Kulturfestival och We are Sthlm 14-18 augusti

Stockholm har delat in sin stadsfest i två. Dels med en kulturfestival och We are Sthlm som pågår i Kungsträdgården. We Are Sthlm är en ungdomsfestival och riktar till alla mellan 13-19 år.

Kulturfestivalen bjuder på mer än 600 programpunkter där förvåningen ligger på det stora utbudet av walks och cirkus. Det som lockar mig mest är helt klart AQUANAUTS med Cirkus Cirkör som är en poetisk show om kärlek.

AQUANAUTS blandar konstsim och nycirkus i en unik, färgsprakande show mitt i Strömmen i city. Det är 50 artister som tolkar kärleken i en föreställning i och ovan vattnet mellan Kungliga Operan och Stockholms slott. Här får vi kliva in i Aquanauternas universum och möta dessa könlösa, silverglänsande och kärleksmuterade varelser.

Vill en istället promenera kan en välja på en uppsjö av utbud – vad sägs som 1700 – talets kulturbråk i Stockholm, B som i Bromma eller walks med teman som fika, öl och Astrid Lindgren.

På We Are Sthlm reagerar jag på nya genres som sticker ut om en jämför med de andra stadsfestivalerna, så som skapa content och sociala medier. Dessutom har de inte mindre än 4 genres som handlar om podcasts i olika kombinationer.

 

Göteborgs Kulturfestival 14-19 augusti

Göteborgs Kulturfestival är i år minst sagt maxad då det samtidigt är Europride och invigning av Göteborgs dans- och teaterfestival. Göteborgarna når kulturextas även efter stadsfestens slut då dans- och teaterfestivalen får sällskap av ytterligare mer scenkonst genom Gothenburg Fringe Festival. Efter dessa två veckor får en helt enkelt lägga in sig på kulturavvänjning.

2007 byte tidigare Göteborgskalaset skepnad till mindre kalas (supande) och mer kultur. Eller för att citera en artikel från GP från den 3 augusti 2006 där dåvarande kulturnämndens ordförande Ewelina Tokarczyk blev intervjuad.  – det blir mindre “ut och ta en öl” och mer “uppleva”. 

Då Göteborg har en förkärlek för att slå ihop festligheter kan det vara svårt att urskilja vad som är vad. Därför besvaras även frågan om “Kommer jag känna igen mig på Kulturkalaset i år?”  under vanliga frågor.

Och för dig som undrar så är svaret ja, det blir som vanligt  – med undantag för Kungstorget där West Pride arrangerar EuroPride Park. Så nu vet vi vart vi ses – EuroPride Park!

 

Nu till dubbelbokningarna. Vad det säger är väl något om artisternas aktualitet och popularitet eller en nitisk producent.

  • Sabina Ddumba (Malmö och Sthlm)
  • Silvana Imam (Gbg och Malmö)
  • Tove Styrke (Gbg och Malmö)
  • Sisters of Invention (Gbg och Sthlm)
  • Jëlly (Malmö och Sthlm)

 

Bild i bannern: Malmöfestivalen 2016. Stora scenen, Silvana Imam. Foto: Sanna Dolck.


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En tanke om “Stadsfestivalerna som krockar

  • Peter Lilliecrona

    Vad som skiljer dem åt är att Malmö och Göteborgsfestivalerna låter syntolka flera av sina programpunkter. Vad som syn- och teckenspråktolkas kan man enkelt finna på respektive festivalsida.