Desperadopressbild_banner

Performanceverk om svikna relationer


Vad är det som gör att en person väljer att gå över gränsen? När känns det rimligt (eller nödvändigt) att bryta mot lagen? Är det när vi upplever att vi blivit lovade något, och sedan svikna? Emma Axberg har träffat Linn Hilda från Poste Restante inför premiären av DESPERADO på Turteatern i Kärrtorp.

En kylig höstdag besöker jag performancekompaniet Poste Restante för att prata om deras kommande verk DESPERADO. Vi träffas i Stockholm, i en lokal vars exakta position än så länge får förbli hemlig. Linn Hilda, som står för koncept och regi, välkomnar i arbetsbyxor och tar en paus från arbetet med att bygga om lokalen så att den ska passa projektets ändamål.

Linn Hilda: I många av våra projekt ingår en ganska omfattande byggprocess. Vårt mål i mer eller mindre alla produktioner är att skapa ett tryggt rum där deltagarna får möjlighet att under säkra förhållanden utforska olika sidor hos sig själva. Att de ska upptäcka något nytt om sig själva, som de kanske inte vågat eller kunnat tänka på under vanliga förhållanden.

Poste Restante beskriver sitt kommande verk med följande ord:

DESPERADO är ett allomslutande performanceverk om övertygelse, oro och sårade känslor. Om ändamålet som helgar medlen och gränser som sakta förflyttas. Föreställningen tar formen av ett skyddsprogram, en skygg kurir som verkar för att tala till vår potentiella politiska motståndskraft och samtidigt mana till tvivel. Under två och en halv timme och säkra förhållanden har du utrymme att titta närmare på din och samhällets relation och därefter formulera din radikala potential.

Linn Hilda: Inför det här verket har vi läst om samtida sociologisk teori om politisk identitet samt psykologiska modeller för kärlek och hängivenhet. Det kan låta komplicerat, men en måste inte vara beläst på ämnet eller ha en tydlig politik riktning för att kunna ta del av DESPERADO. I alla våra föreställningar strävar vi efter att ge publiken utrymme att skapa den historia som är mest relevant för just den personen. Alla är olika och måste få tolka situationen på det sätt som känns viktigast för just dem. Vi gör inte det här för att vi vill att vår publik ska komma fram till färdiga slutsatser, utan snarare för att öppna upp angelägna dilemman.

En av de stora frågorna som DESPERADO behandlar är hur förtroenden mellan individ och samhälle byggs och vilka konsekvenserna blir när förtroenden skadas.

Linn Hilda: Jag ser det som att människan är i ett slags medberoende-förhållande med samhället. Föreställningen utgår från antagandet att vårt förhållande med samhället fungerar som vilket privat förhållande som helst. I ett förhållande skapas vissa regler, normer och förväntningar. Om förväntningarna sviks – vad händer då? Blir jag sviken för många gånger i en relation, då kommer jag antagligen till slut att lämna relationen. Men det är svårt att lämna samhället. Så vad händer med människan då – om hon om och om igen sviks i en relation som hon omöjligen kan befria sig ifrån?

I verket har Poste Restante tagit fasta på den forskning som menar att politiskt våld och radikala rörelser ofta uppstår när en grupp upplever att de har blivit lovade någonting som de sedan inte får.

Linn Hilda: Att vi gör den här föreställningen nu bottnar i att många verkar känna: ”Är det nu tiden är inne att agera? Eller att inte agera?” Många av oss vill göra saker, förändra, förbättra men samtidigt finns också frågan kring vad konsekvenserna blir om jag väljer att handla aktivt. Krävs det att jag agerar hänsynslöst för att nå mitt mål och är det i så fall fortfarande värt det?

DESPERADO behandlar djupt komplicerade frågor om hur förtroende byggs och vilka konsekvenserna blir när det skadas. Om att leva och agera i ett samhälle som lovar och som sviker. Men DESPERADO är också ett verk vars frågeställningar i allra högsta grad kan appliceras på privata relationer.

Linn Hilda: Jag tror att DESPERADO för många kommer handla om de närmaste relationerna vi har omkring oss och hur de påverkar oss. Vad en tar med sig från den här föreställningen kommer vara olika för varje person. Min största förhoppning är att skapa ett rum och en plats där vår publik kanske kan upptäcka något nytt, om sig själva och om sina förhållanden.

 

DESPERADO

Spelas 10 november – 10 december

Utgår från Turteatern, Stockholm

DESPERADO produceras av Poste Restante och Turteatern i samarbete med MDT

 

Omslagsfoto: Patriez van der Wens  

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *