47_filippakarlssonkallhed_041-1024x768

På skattjakt i Örebro


Publicerades 2019-07-02

“Det blir som en skattjakt där man inte riktigt vet vad som är konst och inte”. Rebecca Stråhle-Wolke har begett sig ut på Örebros gator för att upptäcka OpenART, Skandinaviens största biennal för samtidskonst.

 

Somrarna i Örebro är alltid bra, men speciellt under OpenART då Örebro visar upp sin bästa sida! OpenART är en konstutställning som hålls vartannat år i Örebro. Runt omkring i hela city finns konstverk utställda gjorda av konstnärer världen över. Konstverken står på gator, torg, sitter fast på slottet och ligger som halsband runt gamla statyer. Det finns guidade turer där man får veta mer om konstverken och konstnären bakom men de flesta tar sig ut på egen hand för att hitta alla konstverk. Årets upplaga av OpenART visas mellan 8 juni och 1 september.

Kreativiteten flödar under OpenART och alla konstverk är unika. Allt från politiska meddelanden till husfasader täckta med målningar som liknar universum. Varje OpenART-år brukar vallgraven runt slottet täckas av diverse konstverk, och så även i år. Något av det mest fotograferade konstverket sitter dock på slottet. Från högsta våningen flyger ett par gröna bläckfisk-armar i vinden. Konstverket heter Octopus Attacks! och är gjort av Filthy Luker och Pedro Estrellas från Storbritannien. En kontrast som gör konstverket till ett hett samtalsämne och även kanske det konstverk som flest människor vill se.

44_filtyluker_004-1024x768

Filthy Luker och Pedro Estrellas. Foto: Magnus Westerborn

Bakom slottet finns konstverk med temat utsatthet. Kanske är detta omedvetet men det är en intressant tanke. Det finns två konstverk med regnbågens färger, både en båge i vattnet bakom slottet bestående av dammvippor, och två broar täckta med regnbågsfärgad plast. Regnbågen kan i och för sig ses som en vanlig regnbåge men med HBTQ-fokus kan det även ses som något mer. Vid regnbågen gjord av dammvippor, skapad av Filippa Nilsson Kallhed, finns även konstverket Reclaim Saivo av Anders Sunna där både en kåta och renhorn syns. Namnet Reclaim Saivo för tankarna till att samerna ska få tillbaka sina rättigheter och åter ses som en del av det svenska folket. Konstnären själv beskriver det som en demonstration mot att samer inte längre får sköta sin renskötsel som de alltid gjort och vill även upplysa om den rasifiering och de övergrepp som samer länge tvingats utstå. Ett mycket intressant och viktigt konstverk som var något av de konstverk som berörde mig mest.

Även Styrelsen för stor konst vill belysa problem och agera politiskt. Styrelsen för stor konst har flera verk utställda under OpenART som visar på en verklighet som man vill blunda för. Konstverket Statistism: En orättvis konstvärld visar fördelning och statistik på bland annat vad en konstnär tjänar per timme och vilka konstnärer som får synas som mest. I diagrammen finns bevis på representation av kön och etnicitet i konstvärlden där diagrammen visar på vilka som får synas mest. Både män och västerlänningar får föga förvånande mest fokus.

59_anderssunna_05-1024x768

Anders Sunna. Foto: Magnus Westerborn

På Stortorget finns en historisk rosa stridsvagn av konstnären David Cerny. Stridsvagnen var ett monument från andra världskriget och stod i Prag. Cerny arresterades efter att ha målat stridsvagnen rosa vilket gjorde att den, efter att ha målats om i grönt igen, målades rosa som en protest av parlamentsmedlemmar för att Cerny arresterats. Stridsvagnen stod på det sovjetiska torget i Prag som ett monument efter den kommunistiska kuppen år 1948 för att hedra Röda arméns befrielse av Prag. Ockupationen av Tjeckien pågår fram till år 1968 men det dröjer fram till år 1989 och sammetsrevolutionen innan stridsvagnens närvaro ifrågasätts. Nu står Pink Tank på Stortorget med taggtråd runt sig men det finns även väggar där besökarna kan skriva meddelanden. Detta gör att konstverket åter igen engagerar och vill påverka omgivningen. Själv tycker jag att konstverket berörde och även blev en ögonöppnare för den världsbild som funnits men som även finns kvar och kan vara på väg att komma tillbaka.

Mycket är politiskt under OpenART men jag anser även att vissa saker inte kan tolkas politiskt. Ulrika Sparre har flera konstverk men de flesta kan ifrågasättas. Alla hennes konstverk är citat som kan vara skrivna av vem som helst vilket gör upplevelsen intetsägande och känslolös. Sett ur ett annat perspektiv är det kanske just den enkelheten som gör att känslor skapas, även om det är känslor av irritation. Det som gör mig irriterad är att det är konst vem som helst kan skapa – men kanske är det just det som konst ska vara. Något som alla kan skapa och ta till sig, ett enkelt sätt att se på konst utan att man ska behöva ha ett djupare sinne för att kunna tolka det man ser. Kanske vill enkelheten visa att alla kan skapa konst och att det inte krävs så mycket som man annars kan tro. Kanske kan ord staplade efter varandra göra att andra vågar visa upp sin konst eftersom det visar på att konsten inte behöver vara komplicerad och perfekt.

På Hjalmar Bergman-teatern finns konstverket Corner Is A Place Where Two Sides Meet av Heini Aho där olika sågbitar syns tillsammans med en filmvisning av en såg som sågar fram en triangelformad träbit. På en vägg syns ordet ”One” i paljetter som ser ut att glittra och ändra färg när vinden blåser genom ordet.

OpenART är speciellt eftersom det blir som en skattjakt där man inte riktigt vet vad som är konst och inte. Enligt mig är det charmen med OpenART. Konstverken blandas högt och lågt där vissa berör och andra inte berör alls eller är svåra att förstå. Alla har säkert sin personliga favorit bland konstverken men min är Estrogen Bomb av Guerilla Girls från USA. Den sitter på Nikolaikyrkans ena husvägg och berättar allt det som världen behöver för att bli en bättre plats.

 

 

Open Art

Örebro

8 juni – 1 september

 

 

Omslagsbild: Filippa Nilsson Kallhed. Foto: Magnus Westerborn

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *