Bichard_-8173_banner

Nyårsbal med extra allt


Publicerad 2018-12-27

“Spännande, intressant och otroligt provocerande”. Sara Östebro har pratat med Fräulein Frauke om årets nyårsbal på Nalen i Stockholm. Det blir berättelser om drivkrafter, katharsisk glädje och konfettisprutande kanoner.

Nu är det bara dagar kvar tills vi går in i ett nytt år, en händelse som kan vara melankolisk, bitterljuv eller rakt igenom fantastisk. Hur ser du själv på nyårsfirandet, som årets största fest eller som ett plåster att dra av? Lutar du åt det första alternativet och befinner dig i närheten av Stockholm så är ett tips att tacka ja till följande inbjudan: För sjunde året i rad bjuder Fräulein Frauke och John-Paul Bichard (namnen!) på en storslagen nyårsbal där det inte sparats på krutet.

Med det franska hovet, Marie Antoinette, dekadent tårtkonsumtion och pastellfärger som temat för kvällen bjuds det på en sockrad fest fylld av burlesk-, cirkus- drag- och kabaretartsiter, livemusik, dans och mer.

Det låter som en dröm! För att få veta mer om balen har jag vänt mig till självaste Fräulein själv.

 

Hej Fräulein Frauke! Du har skapat spektakulära fester sedan 2009, vad är det som får dig att vilja göra om det år efter år, vad är din drivkraft?

– Drivkraften kommer definitivt främst från att se alla våra fantastiska gäster komma och uppfyllas och underhållas! Att skapa en kreativ fristad och ett safe space där feminism, queerhet och sexualitet får stå i fokus utan de vanliga snäva normerna är väldigt roligt, inspirerande och inte minst tacksamt. Det föder liksom passion, när man både känner att man gör någonting roligt OCH någonting viktigt. Min drivkraft handlar också om att producera riktigt “bra” och högkvalitativa shower, och på så sätt höja statusen för burlesk- och dragrelaterade konstformer, få ut dem helt enkelt och visa på vilken fantastisk form det är, trots sitt lite “underground” och “low brow”-rykte.

Bichard-_JPB5127

Charly Voodoo. Foto: John-Paul Bichard

Du måste ha samlat på din en hel del fantastiska minnen under åren – vill du berätta om något alldeles speciellt minnesvärt?

– Åh, jag har verkligen så många fantastiska minnen, svårt att välja! Ett starkt är från årets burlesque festival som hölls i höstas. Vi avslutade hela show-helgen med ett nummer från brittiska artisten Rubyyy Jones, där hon tar upp och ifrågasätter diskriminering av kvinnor och former av förtryck. Det börjar med att hon kommer in, i en galen rosa, dragig outfit, strippar och uppträder till låten “I Feel Pretty”, helt plötsligt avbryts sången av en ganska manisk flickröst som berättar för oss om sätt vårt samhälle behandlar kvinnor på. Musik och flickans röst (med värre och värre exempel på vad som är fucked up med världen vi lever i) varvas med Rubyyys starka show och strippande. Numret blir mer och mer snabbt och mer och mer passionerat, och jag, som publik, känner en kraft växa, av att inte vara ensam i min frustration över detta och en glädje över att dessa dessa frågor tas upp.

Rösten börjar med ganska enkla saker som olika lön för kvinnor och män i arbetslivet, men närmare slutet så hör vi flickrösten ta upp RAPE, alltså våldtäkt, och det blir blir väldigt starkt och “in your face”.

Det jag, som stod i publikhavet under festivalen i år, kände när ordet våldtäkt kom i numret var att alla som stod och hurrade, skrek och applåderade, drog ett kollektivt andetag – vi kände ordet och meningen sjunka in för en sekund, och utlösningen av det – det budskapet som akten står för och det som flickrösten sa – fick ett helt fantastiskt vrål att stiga mot taket och det blev som en slags katharsisk glädje, ilska och passion, allt på samma gång. Jag kände att vi blev sedda, att vi fanns där för varandra och att vi behöver, nej KOMMER, få till en förändring i samhället till det bättre. Det var otroligt häftigt, och det lämnade mig i tårar.

Ett personligt uppträdar-minne jag har var när vi ställde till med vår allra första klubb och show på den stora vackra salen i Nalen, för cirka sju år sedan, det var första gången vi gjorde en internationell föreställning och på en stor scen. Vi hade ett vintageinspirerat Andra världskriget-tema och jag ville göra ett nummer med en kanon. Månaderna innan eventet gick, och jag kunde inte hitta ett sätt att skapa en egen kanon-prop, det går inte att bygga i vardagsrummet liksom. Ungefär en vecka innan föreställningen hade jag resignerat och skapat ett nummer utan kanon, men precis då träffade vi en bekant på ett annat event. Long story short, han visade sig vara en bilbyggar-hobbyist och erbjöd sig bygga sagda kanon åt mig! Mitt nummer på denna afton slutade alltså med att jag kunde klättra upp och rida på kanonen i finalen av min striptease, och när jag utförde en tasseltwirl (att snurra på brösttoffsar) och gränslade kanonen så avfyrade den iväg konfetti inför 550 jublande gäster. Det var en otrolig upplevelse, nytt för mig då, och något jag alltid kommer komma ihåg.

Temat för årets nyårsbal är det franska hovet a lá 1700-tal, vad fascinerar dig mest med den eran?

– 1700-talet är väldigt spännande! Det är ju på många sätt något av det vackraste som finns – modet, överdådigheten, musiken och underhållningen. KULTUREN och nöjen har liksom aldrig varit så viktigt, eller legat så högt i kurs som då. Men – bara om du var rik, förstås.

1700-talet var en också otroligt viktig tid politisk, frihetligt och vetenskapligt, och med revolutioner runt om i västvärlden och den så kallade upplysningen. Att leka med dessa ytterligheter, att göra en fest i glansen av 1700-talets hov men med politik och gränsöverskridande scenkonst är roligt och passar vår estetik. Vi har ju inte en helt olik situation i dagens samhälle, fast på ett globalt plan – vem lever i överdåd, och vem gör det inte. På många sätt är det inte så stor skillnad, och det är både spännande, intressant och otroligt provocerande.

Vad ser du mest fram emot under kvällen?

– Nyårsafton är alltid lite speciellt! Det är mer förväntningar än en vanlig show-klubb. Jag är otroligt stolt och peppad över hela line-upen och att den har en sån bredd. Det blir allt från glamorösa showgirls, Drag Kings, cirkus, boylesque, musik, Marie Antoinette-karaktär, dans och live musik med vals. Ska bli extra kul att se Lilly Snatchdragon från London göra hennes otroligt roliga med provocerande akt Thai Beginnings som tar upp västvärldens rasism mot asiater och höra Amber Topaz, också från England, och båda för första gången i Sverige,  sjunga Kate Bush-sånger om mensblod. Som alltid ska det också bli otroligt spännande att se vad alla gäster har på sig! Samt, efter att alla shower och allt mitt producentjobbande är klart, få dansa in det nya året med vänner i Stockholms vackraste balsal!

Lilly2_Ayesha_H

Lilly Snatchdragon. Foto: Ayesha H

Har du något tips till någon som inte varit på någon av dina tidigare fester, vad bör en tänka på?

– Go all in! Man behöver inte vara blyg eller rädd för att ta i. Vi har en väldigt snäll dresskod, vilket innebär att man måste klä upp sig lite grann, man kan inte komma med jeans och t-shirt. Men gillar man att klä upp sig eller ut sig så ska man verkligen ta tillfället i akt! Det är fantastiskt att se alla vackra gäster, och blir också ett perfekt sätt att börja prata med folk man inte känner. Våra fester är väldigt avslappnade och folk pratar alltid om hur lätt det är att prata med vem som helt och att träffa nya vänner.

 

Let Them Eat Cake – New Year Masquerade Ball

Söndag 31 december, 22.00-03.00

Nalen

 

En fågel viskar i mitt öra att nyårsbalen tyvärr redan kan vara slutsåld! Men var inte ledsen för det, det kommer fler shower under 2019:

Fräulein Frauke Presents Unholy Valentine, 9 februari

Fräulein Frauke Presents 10 years anniversary, 4 maj

 

 

 

Omslagsbild: Fräulein Frauke. Foto: John-Paul Bichard. Bilden visas något beskuren.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *