SARAXENIA_banner3

Körsång bland betong och björkar


“Det är som att skörda i det redan odlade musiklandet”. Sara Östebro har pratat med Sara Parkman om Ställbergsången, ett körverk med över 30 personer, som har premiär på Ställbergs gruva till helgen.

Ställbergs gruva ligger, som namnet antyder, i Ställberg i Ljusnarsbergs kommun. Sedan 2012 har gruppen The non existent Center verkat på platsen och gruvan har fyllts med internationella konstnärsresidens, festivaler, föreställningar, utställningar och seminarier.

Den stora händelsen i sommarens program på gruvan är en körupplevelse, en bygdekör på trettio personer bestående av en blandning av boende i Ljusnarsbergs kommun och från andra kommuner i landet. Kören ackompanjeras av ett helt gäng musiker, bland andra Kristina Issa, Selen Özan och Hannah Tolf. I fronten för denna kör står musikerna och kompositörerna Xenia Kriisin och Sara Parkman.

Xenia har släppt två egenproducerade album, Bleed och Hymn, har medverkat i en mängd olika konstprojekt och är grundare till scenkonstserien Palmarum i Palmhuset i Göteborg. Och för er som är Scenkonstguiden-fans vet ju att Xenia headlineade Scenkonstgalan 2017.

Förutom att ha skrivit och turnerat med den alldeles fantastiska scenverket Fäboland (en favorit!) tillsammans med Samantha Ohlanders har Sara släppt de kritikerrosade albumen Sara Parkmans Skog och Matriarkerna (även den med Samantha), arbetat med Riksteaterns körverk Sång till Välfärden och Gabriella Pichlers film Amatörer. I augusti debuterar Sara också som Sommarvärd i P1!

Nu slår de ihop sina skaparkrafter. Till Ställbergsången har de skrivit alldeles nya psalmer, specifikt för Ställbergs gruva. Jag har tagit en hallå:a med Sara Parkman för att få veta lite mer om arbetet, och om hur stämningen är så här dagarna innan världspremiären.

SARA&XENIA press3 liten

Sara Parkman och Xenia Kriisin. Foto: Sanna Adibzadeh

 

Hej Sara! Hur är stämningen så här dagarna innan sången?

– Idag (måndag) kom alla deltagare, och från att vi varit nervösa vrak utan någon som helst aning om hur denna vecka skulle kunna arta sig infann sig kvällen med ett stort lugn och en tillförsikt till att vi i nuläget har kanske Sveriges bästa bygdekör, i sitt slag.

Hur funkar det att arbeta tillsammans med Xenia? Vad hittar ni i varandras konstnärskap och personligheter?

– Det funkar utmärkt! Vi är båda neurotiska tålamodslösa personer som älskar musik. Så jag har haft en blandad känsla av kaos och ordning, panik och lugn. Det betyder att vi tillsammans blir yrväder som kan täcka upp där den andre tappar. Xenia är bra på dokument och papper, jag är bra på struktur. Vi är rätt olika i våra processer, men så fort vi börjar musicera tillsammans känns allt bara bra. Sådär självklar. Inga konstigheter. Jag känner mig trygg i att vara i Xenias musik. Det är faktiskt underbart.

Till körverket har ni skrivit nya psalmer för Ställbergs gruva, platsen där allt tar plats. Hur har ni gått tillväga?

– Jag har låtit melodierna komma till mig, någon kom för tre år sedan, någon annan förra veckan. Det är som att dom redan bor här, så det är mer som att skörda i det redan odlade musiklandet. Om en kan förklara det på det lite romantiska viset. Men så känns det ofta med melodier. Dom existerar redan och jag får låna dom ett tag. Innehållsmässigt vill försöka skapa en känsla av magi, av helighet. Ett tillstånd som både publiken och kören ska vara i. Något mjukt där vi får känna. Kanske låter pretentiöst, men jag tror att vi mänskor behöver sådana rum för att faktiskt härda ut i livet.

 

Ställbergsången

3 & 4 augusti, 18.00

Ställbergs gruva

 

Omslagsfoto: Sanna Adibzadeh. Bilden visas här något beskuren.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *