carmen_banner

Hon använder sin talang för att vägleda unga


”Jag trodde först inte att ett ställe som Göteborgs Stadsteater, som i första hand riktar sig till finkulturfolk, kunde dramatisera en förortsberättelse.” Carmen Jedrzejak samtalar med författaren Eija Hetekivi Olsson.

Eija Hetekivi Olsson är författare och kommer från Gårdsten i Angered. Hon är en 44-årig kvinna som tycker att det är spännande att åldras, i huvudet. Hon säger att tankelivet blir lättare och roligare, skrattar och menar att det kanske beror på att minnet blir sämre och minnesluckorna större.

Tidigare har hon jobbat som städare, restaurangbiträde och är utbildad gymnasielärare.

2012 debuterade hon med romanen Ingenbarnsland.

Ingenbarnsland handlar om en stark och smart tjej som är uppvuxen med sina invandrade föräldrar i fattiga förorter, Gårdsten och Bergsjön. Miira som säger ifrån och slåss för sin och andras respekt, materiell och mental respekt. Tar ingens skit och tänker inte bli trappstädare som sin mamma, utan statsminister eller hjärnkirurg, berättar Eija.

Från början visste hon inte vilka förlag det fanns i Sverige, så hon googlade och tog reda på det och skickade sin textlunta till förlag. Hon trodde att inte att luntan skulle bli utgiven eftersom hon inte har föräldrar som kommer från kulturmedelklassen vilket många författare har. Hon glömde av att hon hade skickat luntan, tills förlagen ringde.

Eija har både vunnit priser och stipendium som författare, samtidigt har Ingenbarnsland nyligen getts ut som en ljudbok med Eija själv som uppläsare. Romanen blev också en teaterpjäs dramatiserad av Åsa Lindholm och regisserad av Carolina Frände på Göteborgs Stadsteater.

– Jag trodde först inte att ett ställe som Göteborgs Stadsteater, som i första hand riktar sig till finkulturfolk, kunde dramatisera en förortsberättelse. Men Victoria Olmarker som stod ensam på scen under hela pjäsen var fucking fantastisk i sin roll som Miira.

Resan slutar inte med debutromanen. Strax efter skrev Eija, tillsammans med fotograf Jerker Andersson boken Fuck skolan– niorna i förorterna om skolan och skolpolitiken som Norstedts gav ut 2014, och 2016 kom Miira, uppföljaren till Ingenbarnsland.

Varför valde du just skrivandet och ingen annan konstform?

– Jag valde inte bara skrivandet, jag valde också tänkandet och tecknandet, läsandet och lyssnandet, snackandet och skämtandet, fotograferandet och fantiserandet, vad är inte konst? Men skrivandet är sjukt svettskojigt och skrikslitigt, och jag gillar att skapa språk och nya ord, att ifrågasätta självklarheter och försöka förändra förhållanden. Och att göra röster hörda, de som sällan eller aldrig hörs i offentligheten.

Just nu skriver hon på sin tredje roman. Starka känslor som kopplas samman med den släcker inte hennes kämpaglöd.

– Det är den här boken jag har längtat efter att få skriva och den som hittills har varit svårast och känslostarkast att skriva.

I framtiden har hon hur mycket som helst hon vill göra och hur många saker som helst hon vill skriva. Hon ser fram emot nya utmaningar.

– Endast en hjärnpropp kan sätta idésprutestopp, säger hon.

Trots att det är mycket på gång i Eijas liv stöttar hon unga i förorter med det skrivna ordet. Hon är ärlig och matar inte någon med lögner. Eija menar att många unga vill till kändisskapet genom författarskap, hon tycker att det är frustrerande.

– Till dem säger jag att det är mycket bättre om de fokuserar på ämnen som berör dem, som de brinner för och vill berätta om. Då blir också resultaten starkare och innehållsrikare, berättar hon.

Hennes uppväxt har gjort henne till en stark och medveten kvinna.

– I förorterna finns enorma krafter, kapaciteter och krutförmågor, och det gäller att politiker som sitter på sina piedestaler och kulturmänniskor som positionerar sig fattar det, flyttar på sig och ger plats åt nyskapare och brinnande nyberättelser, avslutar hon.

 

På bilden: Eija Hetekivi Olsson. Foto: Jerker Andersson.


Om Carmen Jedrzejak

Carmen Jedrzejak, 21 år. Skådespelare och dramatiker, som bland annat skrivit pjäsen "Två Sanningar" som nominerades till årets Spot On på Scenkonstgalan 2016. Lyssna på Carmens podcast på Soundcloud! --> https://soundcloud.com/carmen-jedrzejak

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *