lognihelvete2018_banner

“Gammal hederlig meningslös underhållning?”


Publicerades 2019-03-07

“Det är dags för mig att omvärdera värdet av lättsam underhållning”. Carina Nyström har utmanat sina egna fördomar gentemot fars, komedi och gapflabb.

 

Under hösten förra året kom jag till min egen förvåning på mig själv att jag under tre månader bokat tre väldigt lättsamma scenkonstupplevelser! Som många andra som arbetat med scenkonst under lång tid har jag lärt mig vad som anses som “riktig” scenkonst, det vill säga vad som har ett högre värde och vad som har ett lägre värde. Jag har också med tiden blivit väldigt kritisk och svårflirtad som teaterpublik. Jag vill att en scenkonstupplevelse ska ge mig så mycket, inte bara ett gapflabb.

Så plötsligt skulle jag utmana min syn på vad jag själv såg som “lättsam underhållning”. Något jag kan fnysa åt med en kulturell “von oben”-attityd. Jag tänkte att jag skulle gå ifrån dessa upplevelser med en axelryckning, ett “jaha, och..?”. Varför de här föreställningarna bokats var dels en anpassning till andra människor, men kanske fanns där också en underliggande trötthet på allvar, skapad av en tuff situation i världen. Jag vet inte varför det blev så här, men plötsligt var det bokat och det var bara att sätta igång.

Först ut i november var Lerbäcks teater, i lilla Lerbäck i Askersunds kommun finns en teater! Det är ett familjeföretag som lyckas överleva på mordspel och farser med mat och sommarspel på utomhusscen för hela familjen.

Den här gången var det mordspelet Mördarens Manuskript av Johan Gille och Peter Nyström. Dom har verkligen lyckats med att trassla till storyn och införa många olika moment och vinklar så man är ständigt förvirrad, varje paus (då ytterligare en rätt serveras) har flera ledtrådar presenterats och man vänder och vrider på “VEM” som är mördaren. Det hela startar med att en skådespelare får ett meddelande på sin telefonsvarare där en man säger han är hennes far. Hon försöker få tag på mannen utan resultat och hennes efterforskningar leder till en filminspelning tjugo år tidigare. Historien hoppar i tiden mellan nu och dåtid, och det gäller att hänga med. Då ensemblen använder hela rummet får man också vända och vrida på sig för att kunna följa med i olika scener.

Den här typen av teater kräver inte ett stort känslomässigt djup i skådespeleriet, men de som agerar här är fullt kapabla och proffsiga i det de gör. Man blir inte så berörd av människornas öden, men syftet här är ju att lösa en mordgåta.

Det här är inte Norén, men det är en god stunds underhållning med bra mat och goda prestationer från alla inblandade. Ett bra teaterhantverk. Skådespelarna får också dubbeljobba som servitörer. Det kanske är jobbigt för dom, men trevligt för oss som publik och gäster!

Vi kommer och blir trevligt bemötta, vi äter gott, vi roas- tack för det Lerbäcks Teater!

mordares

Mördarens Manuskript av Johan Gille och Peter Nyström. Spelas på Lerbäcks teater t.o.m 9 mars 2019. Foto: Fredrik Andersson

Senare i november var det dags för Karlstad och Wermlands Opera. Musikalen Something Rotten är en Broadwaysuccé med svensk premiär i Karlstad! Den är skriven av John O Farrello och Karey Kirkpatrick, med musik och sångtexter av Wayne Kirkpatrick. Denna musikal har nominerats till tio (!) Tony Awards, bland anant för bästa musikal. Jag säger “grattis Karlstad och Wermland Opera för att ni fick rättigheterna”! Markus Virta som regissör och Calle Norlén som översättare har förvaltat dem väl.

Här utspelar sig det hela i 1590-talets London. Bröderna Nick och Nigel Bottom vill slå sig fram som pjäsförfattare men den oerhört populäre William Shakespeare producerar det mesta och får all ära och uppmärksamhet. De vänder sig till ett orakel som förutspår att framtiden ligger i musikal. Att man övergår från prat till sång är en märklig strategi. Detta gör att jag personligen inte alltid varit så förtjust i musikaler. Här blir jag dock helt frälst i denna metateater, där bröderna ska sätta upp en musikal (eller heter detta metamusikal?). Det är genomgående ett skickligt hantverk med skådespeleri, sång, dansnummer, scenografi och kostym. Skylock, som vill satsa pengar i teatern, säger i föreställningen att ”folk vill ha gammal hederlig meningslös underhållning”. Ja, till och med jag ville det tydligen, för jag går därifrån som nyduschad av väldigt bra gjord underhållning. Min bänkgranne, som arbetar som teaterproducent, sa ”det här är ju så bra så man vill gråta”.

Ja det vill man, glädjetårar!

rotten01

Something Rotten! Wermland Opera. Spelades t.o.m 3 mars. Foto: Mats Bäcker

Senare tog jag mig an Lögn i Helvete, Örebro Länsteaters fars. Den är skriven i original av Anthony Neilson med översättning från engelskan av Hasse Alfredsson och regisseras av Adde Malmberg.

Storyn är om de två poliserna Blunt och Garson och deras rädsla att lämna ett dödsbesked, typiskt nog just på julafton, och hur det i sin tur öppnar för ett virrvarr av missförstånd. Malin Berg och Hans Christian Thulin bär huvudrollerna i denna fars med högt huvud. Det här är två skådespelare som kan spela komedi med bravur. Jag skattade gott, trots att jag trodde jag inte gillade fars alls! Det gör jag tydligen.

Men ibland satte jag skrattet i halsen, speciellt när Hanna Lekanders rollfigur drar igång, en mamma som vill lyncha pedofiler. Då far ett streck av allvar igenom föreställningen som skaver lite. Men det kanske var bra att något stod ut lite i den klassiska farsformen. I slutänden så känner man sig ändå som publik tryggt guidad och road igenom denna fars. Jag får ge ett stort tack till Örebro Länsteater för att jag plötsligt upptäcker att fars också kan vara roligt!

press_lognihelvete2018_foto-kicki-nilsson-icon-photography-1811290716-1800x1200

Lögn i helvete, Örebro länsteater. Spelades tom 19 Januari. Foto: Kicki Nilsson/ICON Photography

Så hur ser utbudet på våra scener ut idag? Är utbudet fullt av lättsamheter och underhållning? Har scenkonsten anpassat sig för att möta en värld som känns alltmer orolig och dyster? Jag har ingen statistik på vad som spelas på svenska scener just nu, men jag har inte en känsla av att det har skruvats mot ett mer lättsamt håll överlag. Scenkonsten håller kanske ställningarna och bjuder på den bredd som den är kapabel till trots krassa ekonomiska villkor.

 

Frågan är då om det lättsamma var helt meningslöst?

För egen del kan jag bara svara, nej. Det var det inte. Jag fick mig många goda stunder, jag skrattade gott och jag kunde se värden i de här scenkonstupplevelserna som jag inte trodde fanns. Det är dags för mig att omvärdera värdet i lättsam underhållning. Även om jag tycker om när teater biter till och lämnar stora avtryck, så blev jag på något sätt ändå berörd av de här föreställningarna.

Nej, någonting gott händer i en publik där vi sitter och skrattar tillsammans. Humor och skratt ger ju oss energi. Avkoppling kan vara bra i ett hetsigt samhälle och mitt i lättsamheterna kommer det också historier om hur det är att vara människa med allt vad det innebär av önskan att vara omtyckt, rädsla för konflikter och livets alla pinsamheter.

Det har varit en rolig höst och jag har full vördnad för de som gett mig de här upplevelserna.

 

 

Läs mer:

Recension av Something Rotten! på Wermland Opera

Lerbäcks teater

Wermland Opera

Örebro Länsteater

 

Omslagsbild: Från Lögn i helvete, Örebro Länsteater. Foto: Kicki Nilsson/ICON Photography


Om Carina Nyström

Gästskribent på Scenkonstguiden. Teaterintresserad och föreningsaktiv. Boende i Örebro där hon driver en utbildning kring Kulturella och Kreativa näringar i samverkan med Örebro Universitet.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *