1861031a9fb01c7b8b0dce0562deb49a_hardlyever-francesco_webb

Beckers konstnärsstipendium 2019 – Theresa Traore Dahlberg




Beskrivning

Beckers konstnärsstipendium om 200 000 kronor – som i år utdelas för trettioandra året i följd – tilldelas 2019 Theresa Traore Dahlberg, född 1983. Traore Dahlberg har studerat på New School, New York, Stockholms dramatiska högskola och Kungl. Konsthögskolan i Stockholm.

Juryns motivering:

Filmaren och konstnären Theresa Traore Dahlberg skildrar teman som mod, maktstrukturer, kolonialism och feminism: komplexiteten med att vara människa i en postkolonial värld. Hon undersöker möjligheterna till alternativa förhållningssätt med utgångspunkt både i gruppens sammansättning och i den enskilda människans specifika situation. Hon närmar sig de människor hon skildrar med stor respekt, och hennes arbeten präglas av närhet, humor och ett drivet bildberättande.

Utgångspunkten i filmerna är ofta vardagsskildringar, situationer som ges en existentiell dimension, att vara människa utan att bli marginaliserad, att kämpa för sina drömmar, eller att som ung kvinna förhålla sig till patriarkatets förväntningar.

Theresa Traore Dahlberg använder ett filmspråk som kategoriseras som dokumentär, men själv ser hon det mer som konstverk eller måleri. Genom mångfacetterade berättelser om människor i afrikanska länder lyfter hon tematiken till mer universella frågeställningar, vilket får oss att betrakta både bilden av Afrika och våra egna vardagssituationer i ett annat ljus.

Även i sina skulpturer använder hon material som kan berätta en historia, material som har en tydlig historisk laddning. Genom att kombinera glas, koppar och bomull låter hon allmänna konnotationer som teknologi, vapen, mikrochips, slaveri och industri få fritt spelrum, samtidigt som hon gärna talar om skulpturerna som plats- och tidlösa. Hon vill ge varje person en möjlighet att möta verken utifrån sina egna förutsättningar.

Theresa Traore Dahlberg tilldelas Beckers konstnärsstipendium 2019, för att hon i sitt konstnärskap med stor respekt skapar en nyanserad bild av enskilda människor med olika bakgrund, att hon i sina filmer med subtila uttrycksmedel lyckas skildra människor i komplexa situationer, och för att hon med föremåls- och materialkombinationer skapar en laddning i utställningsrummet i både fysisk och historisk mening.

- För juryn / Magnus Jensner