Jury 2015


Låt oss presentera jurygruppen för Scenkonstgalan 2015. 14 härliga jurymedlemmar och Scenkonstguidens crew tar sig an den stora uppgiften att hylla det som behöver hyllas lite extra varpå hela arbetet exploderar på Scenkonstgalan 2015 den 27 november på Stora Teatern i Göteborg!

Anna Ostrowski

Anna_Ostrowski

Gör: Arbetar på Stora Teatern som programproducent för scenkonst. Min inriktning är samtida teater och fördjupningar av de teman scenkonsten sätter. Gör även samtalsserien Konst som motstånd med konstnärer ur alla genrer. Tidigare i livet har jag startat tex teaterverkstaden Kulturakuten i en sillfabrik i Strömstad, Krokstrandsfetivalen vid en fjord i norra Bohuslän och liknande projekt i fria kulturlivet i glesbygden. Bodde 20 år på landet utanför Strömstad.

Tar med sig in i juryarbetet: Det normkritiska och det samhälleliga/politiska perspektivet.

Styrka: Brett konstintresse, starkt samhällsengagemang. Stor erfarenhet, gillar nytt!

Det här är ruttet inom scenkonsten: Representationen på scenen, bakom scenen och i publiken (med avseende på genus, klass och etnicitet).

Emma Axberg

EmmaAxberg

Gör: Skrivande, teatrande och imprande scenkonstutforskare med målet att upptäcka alla scenkonstens vrår och tår – de längsta såväl som de trängsta. 

Tar med sig in i juryarbetet: Jakten efter scenkonst som lyckas ta upp svåra frågor på ett “tilltalande sätt” – som gör dem tillgängliga.  

Styrka: Hungrig allätare, som har svårt att hålla fingrarna borta från någon typ av scenkonst, och är beredd att sätta tänderna i alla möjliga sorters scenkonsthybrider – hellre äta mycket än nyttigt, som det gamla ordspråket säger. 

Det här är ruttet inom scenkonsten: Den käre Jante. Bort med den attityden! Kultur ska utveckla och uppmärksamma och utmana, inte ursäktas. Mindre dömande och mer drömmande i scenkonstbranschen! 

Ibrahim Faal

IbrahimFaal

Gör: Är scenkonstnär och skådespelare. Jobbar just nu på Backa Teater. Han har en bakgrund som ståuppkomiker och har även utbildat mig som manusförfattare för Film och TV.

Tar med sig in i juryarbetet: Min fäbless för samhällsengagerade scenkonst som är humoristisk, oförutsägbar, gärna med ett existentiellt djup och som skildrar samtiden.

Styrka: Min styrka är min arbetslivserfarenhet som scenkonstnär och självklart min passion för den samtida scenkonsten.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Svensk teaters oförmåga att släppa in världen på scen! Teaterbranschen i Sverige är för traditionell. Det finns så många fantastiska berättelser i världslitteraturen även utanför Europa som vi måste ta del av.

Teater ska spegla sin samtid, men också utmana den. Jag vill se att mångfalden och tillgängligheten blir en viktig motor för den samtida scenkonsten.

 

Daniela Frykstrand

DanielaFrykstrand

Gör: Skådespelare i grunden, men jobbar med scenografi och pluggar dramaturgi och genus. I sommar är jag attributör på Suzanne Ostens långfilm Flickan, mamman och demonerna.

Tar med sig in i juryarbetet: Jag tar med mig ett genusperspektiv.

Styrka: Min ilska är min drivkraft.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Vilka pjäser som får kallas ”klassiker”, det är bullshit. Och representationen på och bakom scen/kameran. Det ruttna ligger i vad som reproduceras på olika sätt. Stereotyper som befästs och mönster som aldrig bryts.

 

Gustaf Jönsson

 GustafJönsson

Gör: Jobbar som dansare och koreograf. Studerat på Balettakademien och 2långs teaterskola. Jobbat med bla. Opera, modern dans, show, revy, teater, sommarspel m.m. 

Tar med sig in i juryarbetet: Jag gillar scenkonst som som får mig att känna “wow, vad jag önskar att jag kom på den lösningen/steget/momentet osv”.

Styrka: Min erfarenhet av rörlig scenkonst och dans. Att jag är intresserad och uppskattar många olika genre inom scenkonst. Allt från opera till buskis, improvisation, circus, experimentell, performance, musikal m.m. 

Det här är ruttet inom scenkonsten: Rivaliteten mellan utövare/teatrar. Det är tuff konkurrens om bidrag och publik. Men visst borde det bli lättare om man hjälps åt och stöttar varandra. 

 

Susanna Gejrot

SusannaGejrot

Gör: Frilansande producent för diverse scenkonstprojekt. 

Tar med sig in i juryarbetet: Att jag letar efter syfte och motiv. Jag vill ha en brinnande tydlig angelägenhetsgrad på vår kulturscen och jag vill lyfta de som berättar historier för att de måste!

Styrka: Att jag hellre ser möjligheter och fördelar med ett projekt än nackdelar och missar.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Jag saknar satsningar på stora uppsättningar med många personer! Stora ensembleföreställningar genomförs i princip bara på institutioner och skolor – mer pengar till stora frigruppssatsnignar! Det finns en viss kraft och energi som bara uppnås av ett större antal människor på scen.

Catharina Gallon

CatharinaGallon

Gör: Arbetar som skådespelare och dramatiker. Just nu med Scenkonst Quinna i Göteborg och med monologföreställningen “Jag måste vara min egen armé”.

Tar med sig in i juryarbetet: Att jag nyfiket vill söka upp dom där modiga, normbrytande guldkornen som ibland kan försvinna i det stora bruset.

Styrka: För mig är begreppet scenkonst väldigt brett och stort, så min styrka är att jag har tentaklar ute på alla håll.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Likriktningen kring vilka kroppar som blir representerade på våra scener, vilka berättelser, livsöden som får synliggöras, vilka grupper som blir hörda. För att bli bättre måste branschen rikta luppen mot sig själv, granska, undersöka och kasta ett kritiskt öga mot sin egen verksamhet!

Annette Prior

AnnettePrior

Gör: Scenkonst-addict. Publik- och kommunikationschef på Dansens Hus i Stockholm.

Tar med sig in i juryarbetet: Älskar dans – kropp, själ, möten, motstånd, sensualitet, kraft. Stort intresse för normkritik, genus, queer. Jag älskar scenkonst. Inte all scenkonst men själva konstformen älskar jag. Det som kittlar mina sinnen, ger mig motstånd att tugga på och utveckla mig som människa. Jag tror på konstens kraft att skapa förståelse för oss själva, andra och samhället omkring oss.

Styrka: Är nyfiken.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Mycket är säkert ruttet men jag se utmaningar och utvecklingsmöjligheter i:
Mer samarbete och stöd mellan kulturinstitutioner och fria grupper,
Mer publiktänk – att berika och nå fler genom ett publiktänk som inkluderar och engagerar
Mer möten både fysiska möten och digitala
Mer tillgänglighet, representation och kroppar så fler kan berikas av scenkonst.

 

Andreas Luukinen

AndreasLuukinen

Gör: Kulturprojektledare och klubbarrangör som gjorde sin scendebut i Fosterlandet på Göteborgs Stadsteater i vintras. Studerar till hösten skådespeleri på Nordiska Teaterskolan.

Tar med sig in i juryarbetet: Kommer tvinga juryn att diskutera ”kvalitet” som idé och mätsticka. Svag för monologer, fläskiga dansproduktioner och butohkonstnären Frauke!

Styrka: Jag är svårflörtad. Är det en styrka?

Det här är ruttet inom scenkonsten: Att inte scenkonstens konstnärliga och samhälleliga potential tas på allvar. Publiken är smart! Teater är en lek! Och större mångfald på scenerna (fler människor, språk och uttryck)!

 

Edwin Chalusi

EdwinChalusi

Gör: Salam esme man Edwine! Jag är en melodramatisk 17-åring med förkärlek till andlighet och samhällskritiska frågor. Mycket dubbelmoral råder i min hjärna men jag håller för det mesta med mig själv.
Har inga fancy yrkestitlar eller någon maffig utbildningsbakgrund men damn jag kan titta på scenkonst i alla fall! Foto, film, teater, distans och andning är stora passioner- alongside skrivande- poesi, prosa, rap(p?)- you name it. Fast nu låter detta mer som en desperat profiltext på match.com.

Tar med sig in i juryarbetet: Jag kommer att speciellt granska representationen av etnisk tillhörighet, kön och funktionalitet i scenkonstakterna.

Styrka: Synar bullshit.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Överrepresentationen av vita kroppar. Inte precis scenkonst men titta bara på “Top Grossing Movies of All Time” and say to my face att vi inte lever i en vit patriarkal värld. THUMBS DOOOOOOWN!

 

Ellinor Johansson

EllinorJohansson

Gör: Studerar på heltid till gymnasielärare i teater och är också komiker. Inom komiken kör jag både själv stand up och så driver jag egen stand up-klubb om somrarna, i centrala Göteborg.

Tar med sig in i juryarbetet: Helheltsperspektiv och humorglans! Jag älskar scenkonst där helheten är genomtänkt och vacker. Framträdanden där humorn finns med som en viktig krydda är något jag gärna går och ser på. God timing i humor och komik, är jag rätt bra på att se och känna.

Styrka: Jag har en glöd, som alltid lyser starkt. Jag gillar att ha mycket kring mig och hålla i flera trådar samtidigt, en riktig projektledare. Jag ger sällan upp och som trogen scout försöker jag möta utmaningar med ett glatt humör.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Bristen på variation! Jag vill ha bredare variation på den scenkonst som vi har i stan, mer cirkuskonst, mer modern konst, mer variation av musikstilar, helt enkelt mer. Som komiker, där branschen består av många män, vill jag få in kvinnor – något som behövs mer av även i andra scenkonster.

 

Martin Eliasson

MartinEliasson

Gör: Musikalartist, utbildad vid Balettakademien. Aktuell med en översättning av musikalen “You’re a good man, Charlie Brown!” som numera är representerad av Nordiska ApS i Köpenhamn. Översättningen heter på svenska “Du är tapper, lille Karl!”.

Tar med sig in i juryarbetet: Jag tar med mig mina kunskaper inom textbearbetning, dramaturgi och musikalitet. För mig är text alltid i fokus, med undantag från föreställningar som varit fria från text där kroppen tar över talet. Jag föredrar att se att allt som används på scen i till exempel en pjäs ska fylla ett syfte, även om syftet inte är det som jag själv förväntar att det ska vara.

Styrka: Jag skaffar mig flera infallsvinklar att se på saker. Jag har varit med om att jag blivit väldigt provocerad av ett verk men förstått varför jag blivit provocerad och därav tyckt det varit ett genidrag av konstnärerna. Jag strävar alltid att förstå det jag ser och känner.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Jag skulle vilja att branschen öppnade upp lite mer. Jag upplever jag man möts av fler stängda dörrar än öppna. Jobben är få och möjligheter att skapa eget är oftast ganska kämpigt. Det jag tror branschen måste nå upp till är att väcka intresset för scenkonst hos gemene man och där av skapa fler jobb, sätta upp fler föreställningar och inte bara tänka på hur mycket man kan gå i vinst på sin föreställning.

 

Elmira Arikan

ElmiraArikan

Gör: Skådespelare och dramatiker.

Tar med sig in i juryarbetet: Ser fram emot scenkonstmagi!

Styrka: Min styrka är min barnsliga förtjusning i teater.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Ganska mycket är ruttet i den här branchen, jag skulle framförallt vilja ändra bilden av teatern (kan inte tala för annan scenkonst) som otroligt framåt, edgy, i framkant etc. Nope! Vi är otroligt bakåtsträvande, framförallt institutionerna. KROSSA DEN BILDEN, säger jag.

 

Gorki Glaser-Müller

GorkiGlaserMuller

Gör: Skriver och regisserar, mest originalberättelser på film, men nu framöver kommer det bli mer scenkonst och inte skrivet av mig själv nödvändigtvis.

Tar med sig in i juryarbetet: Nyfikenhet, både för det som händer i stan och hur en sån här stor jury kan samarbeta.

Styrka: Allmänbildad, gillar att ha roligt, rör mig fritt mellan olika medier.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Att det är vattentäta skott mellan fria scenkonsten, institutionerna och de kommersiella eventen i stan. Det borde vara ett större flöde av kunskap, resurser och talanger mellan den kulturella och kommersiella världen.

 

 

Scenkonstguidens crew:

 

 Matilda Johansson

MatildaJohansson

Gör (besides Scenkonstguiden): Konstnärlig ledare på Teater Nu och sysslar med Regi som huvudsaklig konstnärlig praktik.

Tar med sig in i juryarbetet: Lust, rastlöshet och organiseringsfascination.

Styrka: Påhittig och älskar att utveckla koncept konceptionellt.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Allt navelskåderi. När det inte ens finns en lust att kommunicera utanför den egna sfären. Rädslan för att tycka olika, det är läskigt med hur homogen scenkonstbranchen kan vara.

 

Rasmus Klamas

RasmusKlamas

Gör (besides Scenkonstguiden): Skådespelar och sjunger.

Tar med sig in i juryarbetet: En outtömlig längtan efter det nya.

Styrka: Älskar det oälskade.

Det är ruttet inom scenkonsten: Var ska jag börja? Vi tar ett exempel: Den för stora respekten till konstformens tradition och historia. Jag vill att scenkonsten ska spränga gamla idéer om hur saker ska göras och framföras.

 

Sara Östebro

SaraÖstebro

Gör (besides Scenkonstguiden): Kommer på idéer och utvecklar konstnärliga koncept. Sysslar med performancekonst som huvudsaklig konstnärlig praktik.

Tar med sig in i juryarbetet: Spänning och diskussions-iver!

Styrka: Min magkänsla.

Det här är ruttet inom scenkonsten: Mycket! Att gamla idéer får fortfarande styra, att det går för långsamt. Att så mycket är tråkigt och ointressant, att det finns för lite pengar, att makten är snedfördelad, att många är rädda för att misslyckas, att scenkonsten inte förändrar folks liv tillräckligt ofta osv.