rubrikbild

Ett Spel om en Wäg som till Himla bär – Rune Lindströms Himlaspelet fyller 75 år


Karin Noomi Karlsson skriver om Rune Lindströms Himlaspelet  i Leksand  – ett bygdespel som kom till under brinnande krig och som nu firar 75-årsjubileum.

Sommartid betyder semestertid, förhoppningsvis med bad och sol och långa, lata dagar. För den hängivna kulturkonsumenten är detta något av en lågsäsong då många teaterscener har stängt, men för en typ av föreställningar är det högsäsong och för den som vågar lämna stadsgränsen och söka sig ut i landet väntar en ny upplevelse – sommartid är bygdespelens tid.

Ett bygdespel är en berättelse som utspelar sig i en viss trakt med inslag av folktro, lokalhistoriska händelser och religiösa berättelser. De spelas över hela landet och gärna från friluftsscener och publiken kommer från när och fjärran. Det finns ett antal mer eller mindre kända bygdespel som ges under sommarsäsongen och deras författare är ofta tämligen okända för en större publik, men det finns en som står ut i mängden och det är Rune Lindström (1916-1973). Lindström föddes i Västanfors utanför Fagersta som son till en smed. Han tänkte ursprungligen läsa till präst i Uppsala men kom under studietiden på andra tankar och hans kandidatuppsats kom att handla om folktro och berättartraditioner på landsbygden. Lindström författade tre bygdespel; Himlaspelet i Leksand 1941, Ingmarsspelen i Nås 1959 och Skinnarspelet i Malung 1967.

forstasidan

Ett Spel om en Wäg som till Himla bär, som Himlaspelet egentligen heter, är sannolikt Sveriges äldsta bygdespel som fortfarande sätts upp regelbundet. Det hade premiär 1941 med författaren själv i huvudrollen. Den enkle bondpojken Mats Ersson beslöt sig för att söka upp Gud för att få upprättelse för sin käresta som oskyldig hade fått möta döden på häxbålet. På vägen genom livet lockas han på avvägar av Hin Håle själv och han slutar sina jordiska dagar som en rik, girig och ondskefull man som står långt ifrån den något naive yngling som ville ställa allt tillrätta. Som sig bör får han förlåtelse för sina skulder när han ligger på sin dödsbädd och han kan slutligen träda in i paradiset och återförenas med sin käresta som har väntat på honom. Mats resa genom livet målas upp av Kurbitsmålaren som blir hans följeslagare i sökandet efter Gud och upprättelse.

kurbits

Det finns gott om litterära, religiösa och historiska referenser för den som vill roa sig med att leta efter sådant. Bibeln, och kanske då främst Jobs bok, Erik Axel Karlfeldts diktning och den för tiden aktuella världspolitiken får ge färg åt berättelsen. Lindström framförde glödande kritik mot nazisterna och deras härjningar genom att låta Den Rike Mannen skrika ut ”Tre länder har jag tagit, tre kronor har jag fått. Tre härar har jag slagit, de flydde mina skott”. Monologen skrev Lindström 1940, dagen efter Tysklands invasion av Färöarna, Norge och Danmark. Föreställningen utsattes för hård kritik från Goebbels och det tyska propagandaministeriet men detta stoppade inte pjäsen som var fullsatt till sista plats vid varje speltillfälle. Himlaspelet kom snart att filmatiseras och kunde på så sätt spridas ut över världen.

programblad

Trots sin enorma popularitet ges denna teatergenre alltför sällan utrymme på universitetets kurser i litteraturvetenskap och än så länge saknas mer omfattande forskning inom ämnet. Möjligen kan detta bero på att verken ofta har författats av personer som inte ingår i den litterära kanon och att de framförs av ensembler som till en del består av amatörskådespelare. Men att ignorera denna genre och kanske avfärda den som inte tillräckligt finkulturell är att göra det lätt för sig. För den som väljer att ta en närmare titt på bygdespelen väntar en positiv överraskning.

Bygdespelen är en hotad genre som är värd att bevaras åt eftervärlden. De dras ofta med svajig ekonomi och de överlever tack vare entusiaster som kämpar hårt för att värva finansiärer. Det vore synd om genren skulle tyna bort enkom för att den inte räknas till finkulturen. Här traderas folktro och myter blandat med historiska händelser och verkliga rättsfall. De engagerar ortsbefolkningen där de sätts upp och de bidrar till det kulturella utbudet utanför våra storstäder.

I sommar har du chansen att ta del av Himlaspelet i Leksand. I regi av Birgit Carlstén och med Joacim Hedman, bördig från Falun, i huvudrollen som Mats Ersson går det av stapeln i Svea-salen. Om du tillhör de som sällan bevistar föreställningar utanför storstäderna kan du passa på och ta en tur till Dalarna och ta del av något av det kanske mest genuina och folkliga som teatervärlden har att erbjuda – ett bygdespel som kom till under brinnande krig och som nu firar 75-årsjubileum.

 

Läs mer:

Per-Ola Björklund Bygdespel i Dalarna. Handling, bakgrund, tillkomst, Rabén & Sjögren 1983

Rune Lindström Ett Spel om en Wäg som til Himla bär, Svenska Kyrkans Diakonistyrelses Bokförlag 1941

 

Himlaspelet 2016

Spelas vid fem tillfällen i Svea-salen i Leksand 20-23 juli

 

 

 


Om Karin Noomi Karlsson

Gästskribent för Scenkonstguiden. Karin Noomi Karlsson är en doktorand i litteraturvetenskap från Göteborg som har halkat in i teknikinformatörsbranschen tack vare sina kunskaper i översättning av teknikinformation. Litteraturnörd av börd som med myndig stämma föreläser om allt ifrån verkstadsimplementation till retorik.


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En tanke om “Ett Spel om en Wäg som till Himla bär – Rune Lindströms Himlaspelet fyller 75 år

  • Fredrik Lautmann,f.d kh i Leksand

    Himlaspelet har påverkat hela Leksandsbygden och gjort det mycket lättare för många att hantera frågor om liv och död. Här finns utrymme för spännande forskning.