DSC_5682Banner? Foto Harald Nilsson

Ett fyrverkeri i rosa


Publicerades 2019-02-21

Siri i mobilen och en evig ström av emojis. Karin Noomi Karlsson ser en varsamt moderniserad Legally Blonde på Balettakademien i Göteborg, och hon gillar det hon ser.

 

For that matter, any masturbatory emissions, where the sperm is clearly not seeking an egg, could be termed reckless abandonment. – Elle Woods

 

Äkta blont hår är en raritet och har alltid varit det. Religionshistorikern Britt-Marie Näsström konstaterar att det blonda håret har betraktats som särskilt attraktivt sedan antikens dagar och att detta framför allt beror på att det är en tämligen liten del av världens befolkning som i vuxen ålder behåller den ljusa hårfärgen. Under medeltiden beskrevs ofta godhjärtade hjältar och hjältinnor som blonda och blåögda, men med tiden kom i alla fall de blonda kvinnornas rykte att befläckas. På grund av sitt fördelaktiga utseende påstods de blonda kvinnorna vara korkade och att de skulle leva på sitt utseende snarare än sin begåvning blev en uppfattning som än idag är ganska väl spridd i stora delar av världen.

Det är med den fördomen i bagaget som vi möter Elle Woods, huvudpersonen i Legally Blonde som är årets examensmusikal för avgångsklassen M3 på Balettakademien i Göteborg. Elle är en glad tjej från Kalifornien som i jakt på kärleken söker in på Harvards juristutbildning. Hennes pojkvän gör slut med henne när han flyttar till östkusten för att läsa till jurist eftersom han tycker att hon inte är tillräckligt representativ för hans framtida advokatkarriär. Krocken mellan den blonda, rosaklädda tjejen från den soliga västkusten och de övriga studenterna på ett är världens mest prestigefyllda och traditionstyngda universitet är ofrånkomlig. Det kommer att bli många skratt och en del tårar innan resan är över och Elle får sin prins.

Min första tanke när jag får höra att Legally Blonde är årets musikal för avgångseleverna på BA är att den kanske kommer att kännas lite daterad. Boken skrevs 2001 och då kom även filmatiseringen med Reese Witherspoon i huvudrollen och musikalen hade premiär 2007. Hade det varit ett mer klassiskt verk så hade jag inte reagerat likadant.

Musikalen har bara spelats en gång på en större scen i Sverige trots att den hade premiär på Broadway för mer än tio år sen. För mig är det obegripligt varför man inte har lyft upp den här musikalen igen. Den har nämligen allt man kan tänkas vilja ha. Låtarna är genomgående bra, det är liv och rörelse hela tiden och publiken får hela känsloregistret från ilska och sorg till kärlek och glädje på ett bräde.

På Balettakademin är det en varsamt moderniserad version av Legally Blonde som möter oss. Självklart tar man hjälp av Siri i mobilen och man skämtar med den eviga strömmen av emojis som vi alla öser ur oss i vårt digitala liv. Ellen Woods är en något tuffare tjej än originalets sockersöta, men det behövs. Det är andra tider nu och med tanke på svallvågorna efter #MeToo så hade det varit en omöjlighet att inte låta Elle få en något uppgraderad personlighet.

DSC_5473Foto Harald Nilsson

Legally Blonde, Balettakademien Göteborg. Foto: Harald Nilsson

Något som däremot inte känns daterat ens i originalversionen är det bemötande som Elle får när hon kliver in i klassrummet på Harvard, det är något som mer verkar vara en evig sanning – att den som inte passar in ska stötas bort från gruppen. Den kontrast som Elle utgör till de mer sammanbitna, mörkt klädda och konservativa studenterna är häpnadsväckande och humoristisk på en och samma gång. Det blir både en fråga om stil och klass och vad som krävs för att man ska passa in i vissa sammanhang. Elle passar inte in. Hon bemöts med misstänksamhet och direkt fientlighet av de andra i klassen och blir till en början rejält utmobbad och utfryst. Men det ska visa sig att Elle är tuffare än man tror och att hon inte är den som ger upp i första taget. Hon pluggar ikapp och visar att hon har allt som krävs för att bli en framgångsrik advokat. Trots mobbning från kurskamraterna och övergrepp från sin chef med påföljande hot om en karriär i spillror lyckas Elle att vinna sitt första mål i rätten redan som student och en ny kärlek följer med på köpet. Och kanske viktigast av allt – hon vinner allas respekt.

Som den litteraturnörd jag är, blir jag extra lycklig över referensen till de grekiska tragediernas talkörer som griper in och hjälper vår hjältinna när hon tvivlar på sin förmåga och styrka. Elle coachas av sina väninnor som är med henne i tanken närhelst hon behöver dem. Magin bryter in i musikalens verklighet när även Paulette, hårfrisörskan, får syn på Elles väninnor. Här kan man också plocka upp en populärkulturell referens om man vill, nämligen till serien Ally McBeal. Den utspelar sig, precis som Legally Blonde, i Boston och huvudpersonen advokaten Ally får även hon syner i huvudet allt som oftast.

DSC_6258Foto Harald Nilsson

Legally Blonde, Balettakademien Göteborg. Foto: Harald Nilsson

Det finns några absoluta höjdpunkter här som jag speciellt vill uppmärksamma. För det första – Rebecka Sjöwalls insats som Elle Woods. Här finns en styrka och en självklarhet som man inte alltid ser ens på de kommersiella scenerna. Rebecka har en röst som bär hela föreställningen igenom och som biter sig fast. Det här vill jag höra mer av framöver. För det andra – dynamiken och det komiska spelet mellan Kyle – spelad av Simon Tofft – och Paulette – spelad av Vinga Magnusdotter –  när de passionerat flirtar med varandra. Det går nu att se irländsk folkdans utan skämskudde tack vare dem. Oslagbart bra! För det tredje – samspelet mellan Elle och Callahan i övergreppets ögonblick. Det är nattsvart. Det skär i själen. Det är så trovärdigt att det blir obehagligt att se, och ändå kan man inte låta bli att titta. Rebecka och Jonathan har tillsammans med regissören gjort en grym insats med detta korta ögonblick i föreställningen och det bränner sig fast på näthinnan. Och för det fjärde – koreografin. Hur det ens är möjligt att få så många personer på en så liten yta att med knivskarp precision befinna sig på rätt ställe i rätt ögonblick? Det går uppenbarligen.

Det är magi som skapas på den här scenen. Sånginsatserna är enastående, musiken likaså. Jag kommer på mig själv med att gråta och skratta om vartannat och jag sugs med in i historien. När sista applådåskan har klingat av bryts magin och det är dags att gå hem. Men det vill jag inte. Jag vill se föreställningen igen. Och igen. Och igen…

 

 

Legally Blonde

Balettakademien Göteborg

Spelas 15-24 mars

 

MEDVERKANDE
Avgångsklassen på musikalartistutbildningen på Balettakademien 2019
Rebecka Sjöwall, Veronika Wallentin, Jonatan Göthman, Johan Larsson, Märta Fransson, Simon Tofft, Arnella Zetterström, Kajsa Petersson, Jonathan Björck, Sarah Stenberg, Filip Adell, Matilda Finell, Carin Juborg, Vinga Magnusdotter, Amanda Eide Wellbo, Christoffer Mårdh Löwenadler, Linnea Rydqvist

LEGALLY BLONDE
Manus: Heather Hach
Text och Musik: Laurence O’Keefee & Nell Benjamin
Baserad på boken med samma namn av Amanda Brown
Svensk översättning: Hugo Carlsson & Henrik Widegren
Regi: Reine Lööf
Koreografi: Gunilla Olsson, assisterande Stephanie Åhlander
Kapellmästare: Viktor Stener
Ljuddesign: Karl Wassholm
Ljusdesign: Andreas Berntsson
Produktionsledare: Lina Persson
Gitarr: Carl Eksmo
Bas: Staffan Andersson
Trummor: Pär Löfqvist

 

Omslagsfoto: Harald Nilsson


Om Karin Noomi Karlsson

Gästskribent för Scenkonstguiden. Karin Noomi Karlsson är en doktorand i litteraturvetenskap från Göteborg som har halkat in i teknikinformatörsbranschen tack vare sina kunskaper i översättning av teknikinformation. Litteraturnörd av börd som med myndig stämma föreläser om allt ifrån verkstadsimplementation till retorik.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *