red7452_banner

En slå och spring i dörrar-teater som funkar perfekt


EliSophie Andrée har sett Hotelliggaren, årets sommarföreställning på Fredrikdalsteatern i Helsingborg, och ger oss här en ordentlig granskning i sömmarna.

Årets Fredriksdals à la Eva Rydberg-uppsättning är den klassiska brittiska komedin Two into one – eller rättare sagt den lite halvkassa men charmiga 80tals-översättningen Hotelliggaren. Jag och en god vän såg Hotelliggaren en ljuvlig sommarkväll och här kommer därför inte bara en recension; utan en ordentlig granskning i sömmarna!

Nu kör vi!

 

KOSTYM

Kostymen är tyvärr väldigt tråkig. Det finns ingenting minnesvärt över den och den är knappt värd att nämnas. Det är lite peruker och gråa kostymer – men roligare och härligare kostymer finns att hitta i min gamla gymnasieteaterklass-garderob.

Betyg:

IMG_4395IMG_4395

2 av 5 hotellnycklar

 

MANUS

Att det är ett tunt manus går ju tyvärr inte att komma ifrån. Men ett tunt manus behöver inte betyda ett dåligt manus. Ett dåligt och tunt manus kan av en förträfflig regissör göras om till någonting som får publiken att tappa andan av hur mycket de skrattar – och ett otroligt manus kan tappa all färg och form om det är dålig ensemble och en trött regissör.

I Hotelliggaren är det det förstnämnda som gäller. Manuset hålls upp väldigt mycket av Forssmeds fantastiska minspel och otroliga rörelser med sin kropp, han är utan tvekan den lysande stjärnan i denna föreställningen. Forssmed lyfter allting och tar det upp till himlen istället för högsta våningen. Jag vill se en hel one-man-show med bara Ola Forssmed. Så bra är han!

Men annars så är ju manuset absolut roligt. Det är kul och jag skrattar mig igenom hela andra akten trots den lite lätt energilösa början med konstigt översätta svängiga melodier.

Någonting dock som jag hade tagit bort som regissör; de töntiga nysningarna som genomsyrar pjäsen. Skämskudden dök upp flertalet gånger på grund av detta.

Betyg:

IMG_4395IMG_4395IMG_4395IMG_4395

4 av 5 hotellnycklar

 

red9532

Ola Forssmed och Birgitta Rydberg. Foto: Mikael Lindell Bohlin

ENSEMBLE

Ensemblen är så otroligt, fantastiskt och helt galet synkade med varandra. Det är en fröjd att se på scenen hur de vet precis när och hur med exakt precision de ska in och säga sina repliker eller slå i valfri dörr. Det är många olika karaktärer att hålla koll på (främst påhittade-påhittade) men det är ingen match för skådespelarna. Det syns på långt håll hur roligt de har på scenen och deras glädje lyser igenom och får mig att brinna av iver för att få lov att vara med.

Det enda molnet på en annars väldigt klar himmel är mellanakterna. De sjunger översatta gamla klassiker men det görs helt utan den och liv och den lusten som annars speglas av i föreställningen från övriga ensemblemedlemmar.

Kalle Rydbergs fantastiska fransman är dessutom något av det mest komiska jag sett på en scen. Jag viker av mig skratt och han är klockren ut i fingerspetsarna.

Betyg:

IMG_4395IMG_4395IMG_4395IMG_4395IMG_4395

5 av 5 hotellnycklar

 

EVA RYDBERG

Hon må vara över 70 men hon är teaterns hjärta och har publikens hjärtan. Alltid högst och störst applåder och hejarop oavsett hur liten roll hon har – och jag tror utan tvekan att det alltid kommer vara så. Eva Rydberg är Fredriksdalsteatern.

Denna gången är hon en ironisk hotelldirektör och lyser även hon i sin rolltolkning. Hon lockar fram som allra mest skratt när hon står mellan huvudkaraktärerna och är måttligt förvirrad och störd över den uppenbart vridna situationen – men det funkar. Det funkar hela vägen och åter igen finner jag mig full i skratt så att jag nästan får ont i magen.

Betyg:

IMG_4395IMG_4395IMG_4395IMG_4395

4 av 5 hotellnycklar

red7612

Eva Rydberg. Foto: Mikael Lindell Bohlin

SCENOGRAFI

Scenografin är relativt tråkig. Det är inte något nytt under solen (eller på scenen för den delen heller) men den uppfyller sitt syfte; att vara smart – smidig och perfekt för komiska kärleksförvecklingar i värsta en midsommarnattsdröm-sättet.

Det är trots allt en slå-och-spring-i-dörrar-teater som funkar perfekt tack vare ensemblens otroliga dynamik och då är scenografin perfekt.

Betyg:

IMG_4395IMG_4395IMG_4395IMG_4395

4 av 5 hotellnycklar

IMG_4392

Foto: EliSophie Andrée

 

GENUS

Precis som förra året så är det någonting som skaver när man tittar på Fredriksdalsteaterns uppsättningar. Förra året var det våldtäktskulturen som lyste starkt med sin närvaro och i år så är det homofobin som är i fokus. Det känns så himla 1950 att vara homofob och bara för att ens publik har en medelålder på 55+ så rättfärdigar inte det att som manusförfattare eller regissör låta sådana här skämt “falla igenom”. För det är inte bara enstaka skämt, det är en hel del av historien som påverkas och ska dras om och om och om igen och det är inte roligt. Inte någonstans.

Tänk om, gör rätt.

Betyg:

IMG_4396

 

 

Omslagsbild: Ola Forssmed och Eva Rydberg. Foto:  Mikael Lindell Bohlin


Om EliSophie Andrée

EliSophie Andrée, född 1996. Provocerande och alldeles, alldeles underbar. Publicerad estradpoet och älskar att spela, se och läsa teater. Gästskribent och ambassadör för Scenkonstguiden.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *