klatterbaronen_banner

”En oemotståndlig kombo av filosofi och humor”


Italo Calvinos roman Klätterbaronen omvandlas i höst till scenkonst på Angereds Teater. Föreställningen med samma namn kommer att regisseras av Öllegård Groundstroem. Yllka Sheqiri har träffat Öllegård för att höra varför just Klätterbaronen fick henne att återvända till Angereds Teater.

Det blir ett kärt återseende när Öllegård Groundstroem åter gästar Angereds Teater. Senast var för 12 år sedan med föreställningen 100 000 skattefritt, sedan dess har hon hunnit med mycket och regisserat hos bland andra Ung Scen Öst, Dramaten, Norrbottensteatern, Backa Teater, Uppsala Stadsteater och Byteatern, för att nämna några.

Varför just Klätterbaronen?

– Man blir glad av Klätterbaronen! Vi behöver Calvino, som inför vårt millenium skrev: ”Skulle jag välja en lyckobringande symbol för det nya årtusendet, vore det denna: diktaren-filosofens viga, oväntade språng som lyfter honom över världens tyngd och visar att hans allvar rymmer lätthetens hemlighet, medan det som många anser vara urtida livskraft, högljudd, aggressiv, stampande och skrikande, hör dödsriket till, som de rostiga vrakdelarna på en bilkyrkogård.”

figur10

Vad är det bästa med berättelsen?

– En oemotståndlig kombo av filosofi och humor! Absurt och mycket drastiskt kliver man rakt på frågan om friheten att välja sitt liv. En tolvåring gör revolt mot familjen genom att klättra upp i ett träd och sedan vägra komma ner. Han lever sen hela livet uppe bland träden. Obekvämt och ensamt. Varför? Vad vill man efter att man sagt vad man inte vill? Hur går man från trots till att hitta sin väg?

Hur kommer du tänka i regiarbetet?

– Berättelsen tar avstamp sommaren 1767, alltså före franska revolutionen – men allt är på gång, idéerna snurrar! Jag vill ta tillvara känslan av rörelse genom att låta tiden rusa. Sommaren 1767 övergår i hösten 1848 sen kommer vintern 1938 som går in i våren 2015. Under sitt liv bland träden hinner Klätterbaronen se ner på historiens omtag.

Till sist, ett par snabba frågor:

Namn: Öllegård Groundstroem
Ålder: 50 år
Bor: Stockholm
Sysselsättning: Regissör

Öllegård Groundstroem

Öllegård Groundstroem.

Förebild?

– Många och nya hela tiden, men ständigt Marguerite Duras.

Energikälla?

– Tankekraft.

Lördagskväll?

– Jag slipper lägga mig i rimlig tid.

Största framgång?

– Framgång är ett krav för skattefinansierad publik verksamhet, och jag brukar leverera, så det är lättare att plocka fram största fiaskot: Operan Rhesus! Dyrt var det också, förutom sångsolister och Dramaten-skådisar medverkade Sveriges Radios Symfoniorkester. De två recensenter som skrev var så förargade att de knappt klara att hålla sig till att recensera. Den ena undrade om jag på allvar menade att nyliberalismen var orsaken till dålig åldringsvård – men nu var det ju inte jag som påstod det utan en rollfigur…

Stolt över?

– Operan Rhesus med musik av Magnus Bunnskog är det enskilda verk jag är mest stolt över. Ett beställningsverk för Sveriges Radio så den finns bevarad för all framtid. Knappast nån risk för reprissändning, men det går bra att höra av sig till mig, särskilt om man är operachef.

Hemlig talang?

– Rockring – inget hemligt, men knappt nån som vet.

Bästa regiupplevelse?

– Furiernas dans i Mats Eks uppsättning av Glucks Orfeus och Eurydike.

Vad gör du i sommar?

– Det blir tredje sommaren i vårt hus på Österlen. Förra året gjorde vi skräckfilm, det här året blir det poplåtar. Och en slutfest sista helgen – det har vi haft bägge somrarna innan, så nu är det tradition.

 

Klätterbaronen

Klätterbaronen

Premiär 29 september, 19.00

Angereds Teater

 

Omslagsbild: Affischbild för Klätterbaronen. Visas här beskuren.


Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En tanke om “”En oemotståndlig kombo av filosofi och humor”