5riket_banner

En komisk tragedi om samtiden och framtiden


Rasmus Klamas har intervjuat Erik Holmström inför premiären av Det Nya Riket. Vi får höra om hur det är att göra en föreställning med tre teatrar, att skådespelare är teatrala i sig och att vara optimist och pessimist på samma gång.

Malmö Dockteater har slagit sig samman med scenkonstgruppen Lumor och Folkteatern Gävleborg i nya föreställningen Det Nya Riket som är skriven av Lumors Tove Olsson, som också är en av skådespelarna. Jag ringde upp regissören Erik Holmström (konstnärlig ledare, Malmö Dockteater) och här är vårt snack. Han börjar med att berätta hur det kom sig att dessa tre grupper nu gör en föreställning ihop.

– Lumor har ju jobbat med dockor två gånger tidigare. Sen startade jag Malmö Dockteater och då pratade vi om att vi kunde göra någonting ihop. Det var de som kom med idén till den här pjäsen och grundidén var att försöka fånga något som är ganska ogreppbart, det nya tillståndet i Sverige. Sen tänkte vi, “fan va roligt det vore om vi kunde spela den i många delar i Sverige”. Då började vi tänka på att höra av oss till en tredje teater. Då var det först Borås Stadsteater som hoppade på, men sen, ganska sent, hoppade de av projektet. Då fick vi slänga ut nya krokar och Gävleborg nappade direkt och har gått in i projektet med hull och hår.

Tre ganska olika teatrar ska alltså göra det här projektet ihop och jag var ganska nyfiken på vad Erik tyckte att de olika grupperna tog med sig till projektet.

– Jag är Malmö Dockteater, regin helt enkelt. Sen har varje grupp anställt var sin skådespelare. När det gäller det estetiska så står Malmö Dockteater för regin och Lumor för manuset. Texten är baserad på intervjuer och ligger kanske närmare Lumorestetiken än Malmö Dockteater. Gävle står för stabilitet och professionalism kan man nog säga. De har en verkstad och är extremt måna om att allt ska gå i lås och är tryggheten.

Erik berättar att manusförfattaren Tove Olsson hade en stark vilja att beskriva ett tillstånd som hon kände, att man i Sverige inte längre lever i en skyddad värld. Att man som medelsvensson konfronteras med fattigdom och utsatthet på ett nytt sätt och att man som individ måste förhålla sig till det. Hon har sökt upp olika typer av människor, hon har spelat in sig själv i vardagen så det är ett brokigt material som Erik får sätta tänderna i.

– Jag har en vision om att försöka ta hand om det här. Alltså det är väl lite som jag försökt arbeta tidigare, att intressera mig för de här vardagliga situationerna som hon befinner sig i med olika människor och förhöja det med dockorna. Jag jobbar med en slags dockrealism. Man kan förhöja ganska små saker, hur en människa rör på huvudet. Att det kan betyda lika mycket som vad den säger. Låta det vardagliga bli en sorts magi. Jag känner att jag skulle vilja jobba lite filmiskt och nedtonat med dockorna i den här föreställningen. Dockor ligger ganska nära det, för när man tittar på en skådespelare så tittar man på en kommunikatör. Det blir teatralt direkt. När man tittar på en docka, så tittar man på en färdig karaktär. Men det blir lite annorlunda är vanligt. Jag har samarbetat med Jenny Bjärkstedt (som dockmakare reds. anm.), så dockorna har kläder och är lite förfinade. Ögon och mun-rörelserna är kvar, det är viktigt för mig att de kan röra på munnen och ögonen. Sen har jag gjort en scenografi som nog är lite mindre frigrupps-känsla än vanligt. Det kanske syns att vi samarbetar med en institution.

18riket_

Det Nya Riket. Foto: Elin Aldén.

Det Nya Riket kommer först att spela på Malmö Dockteater för att sen spela i Stockholm och också på turné i Gävleborg. Erik berättar att han tycker mycket om att föreställningen kommer nå en så bred publik. Föreställningen beskrivs som “en komisk tragedi om samtiden och framtiden i Sverige och världen”. När Erik själv tänker på framtiden så är han pessimist och optimist, på samma gång.

– Man kanske kan va lite båda och. Det finns mycket att vara skraj för men också mycket att hoppas på. Det som är akut nu är att det är en tillbakagång för kollektiva lösningar och en privatisering av samhället. Där kan man ju bli livrädd att det ska eskalera, men det kan ju lika gärna få en reaktion tillbaka. Miljökatastrofen är svårt att ta in, det nästan kittlande att jorden ska gå under.

Slutligen, så är jag nyfiken på titeln. Vad kommer den ifrån, kommer vi få ett förslag på ett nytt optimalt rike?

– Dels så skrev Strindberg en satirisk roman som hette Det nya riket, där han var skraj inför utvecklingen av Sverige. Rike är ju också ett lite laddat ord, med tredje riket till exempel. Rike och nationalstat är ju saker som inte är lika självklara längre om det kommer hålla i framtiden. Sen är det också folk i pjäsen som funderar på hur ett nytt rike faktiskt skulle se ut. Det finns en tematik i pjäsen som handlar om flykt också, så den titeln sammanfattade många saker, helt enkelt.

 

Det Nya Riket

Fredag 11 maj, 20.00 – Premiär!

Spelas på Malmö Dockteater tom 6 juni

Det Nya Riket spelas även på turné i Gävleborg september-oktober 2018 samt på Orionteatern i Stockholm 28 november 2018-januari 2019.

 

Omslagsfoto: Elin Aldén. Skådespelare: Tove Olsson, Jonatan Rodriguez, Martin Pareto

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *