7-3_banner

En farlig dans mellan synd och dygd


Agnes Brusk Jahn har kikat in De 7 dödssynderna på Balettakademien Göteborg, slutproduktionen för dansutbildningens avgångsklass.

På Balettakademin visas nu dansavgångsklassens slutproduktion, De 7 dödssynderna, koreograferad av Camilla Ekelöf och dansarna själva. Ett ångestladdat verk som skriar rakt in i själen. Suggestiv musik bryts ibland av dansarnas egna röster i en avskalad version av Nanne Grönvalls Avundsjuk. Scenografin och scenkläderna går i svart och vitt, med belysning som skiftar mellan erotiskt rött, syndigt ockra och dygdigt vitt. På golvet: Röda rosenblad.

Dödssyndernas förföriska kraft visas. Den som jagar oss och lömskt lockar in oss. Så skönt det är att släppa efter, och ge sig hän. Girigt frossa i lust och vrede. Avundsjukan puttar ned oss från högmodet. Lättjan låter oss falla för lockelserna. Och sedan: Ångesten som följer. Skrik ut i tomma intet. Skuldkänslorna hopar sig. Hoppet om gottgörelse.

7-1

Foto: Harald Nilsson

Röster ekar om de sju dödssynderna och vad de leder till: ”Själslig död och förtappelse”. Rösterna som skallar “Detta är dödssynd och detta är dödssynd” tystas av Ångestskriket som följer. Kroppar rycker i vånda till kollektiva stön av skuldbeläggande.

Ständigt befinner sig några av dansarna i synd, några i skuldbeläggande dygd. Några svävar mittemellan och några vill locka över de andra till sin sida. Rosenbladen delas ut, tas tillbaka, kastas upp i luften i extas, äts upp i frossa. Avundsjuka suckar.

Lusten blir en vacker, erotisk, aggressiv och farlig parningsdans mellan dygd och synd. Avundsjukan leker vidare och förblindar. Vid ett tillfälle krälar dess röster mot publiken. Högmodet bryr sig inte och vreden tar hotfullt över. Kärleken som lusten gav upphov till förgörs av samma lust, och här krossas mitt hjärta i dansarnas rörelser. I nästa andetag skräms jag när det depraverade gått så långt att det blir skräckinjagande. Rörelserna visar vredesmod och galenskap.

7-2

Foto: Harald Nilsson

Och till sist, mitt på golvet: En gräns för döden. Domedagen. Skarprättaren som skoningslöst bryter nacken på de som levt i synd. I försök till gottgörelse skriver de sina synder på väggarna. Snabbt, ryckigt, ångestladdat.

Ekelöf bjuder på en gripande koreografi som förstärks till sin ytterlighet av dansarnas känsla och talang. De sju dödssynderna tas till nutiden och med eller utan religiös mening visar dansen på deras förföriska, njutningsfyllda, och förgörande kraft.

 

De 7 dödssynderna

Spelas härnäst 24 maj, 19.00 samt 26 maj, 15.00 & 18.00

Balettakademien Göteborg

 

Koreograf: Camilla Ekelöf tillsammans med dansarna
Kostymdesign, scenografi och mask: Tomas Sjöstedt
Kompositör: Tomas Elfstadius Regionteater Väst
Ljus: Karl Wassholm
Koreografiassistent: Pontus Wonkavaara

Medverkande:
Louise Andersson
Karin Breisch
Vanessa Campodonico
Frida Edholm
Adina Haglund
Madelene Hoff
Matthew Hudson la Voie
Mari Vittradotter Johansson
Britta Kangas
Moa Lund
Agnes Nordin
Klara Petersson
Camilla Philipps
Ellen Rengman
Carolina Rosén
Lena Sahlén
Stina Svanström
Elin Tauson

 

Omslagsbild: Harald Nilsson


Om Agnes Brusk Jahn

Agnes Brusk Jahn, 26 år från Göteborg, målar abstrakt bildkonst och skriver. Förutom att vara skribent på Scenkonstguiden är Agnes även konstrecensent för Borås tidning, samt arbetar på Nudie Jeans.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *