Ola Kjelbye

En färd mot undergången


Publicerades 2019-05-03

“Den osynliga pekpinnen sveper över salongen”. Karin Noomi Karlsson har sett Ship of Fools på Göteborgs Stadsteater, en föreställning som trots sin aktuella tematik får henne att tappa intresset.

”You cannot sink someone else’s end of the boat and still keep your own afloat.” – Charles Bower

Sällan har jag sett så mycket rekvisita på scenen som i Göteborgs Stadsteaters uppsättning av Ship of Fools. Det hela liknar mest en ostrukturerad loppmarknad där man kan hitta allt man inte visste att man kunde behöva och lite till. Och rekvisitan behövs när vi bjuds in att besöka en trampareverkstad (“trampare” är benämningen på en ljudläggare, som återskapar ljudeffekter i efterhand för till exempel radioteater) som ljudsätter ett fartygs färd mot undergången. Föreställningen inleder starkt med en finurlig sorts humor som frammanar en hel del fniss och skratt från publiken när de tre tramparna försöker samordna sina insatser för att ljudsätta Dårarnas skepp.

Till en början är det harmoni som råder men det ska snart komma att ändras. Efter ett tag märker man av en stigande irritation mellan tramparna. Det utbryter en maktkamp där man skyller sina misslyckanden på avsaknaden av en kraftfull ledare och här börjar en färd mot undergången i flera olika dimensioner. Det är inte bara en berättelse om tramparna som utspelar sig på scenen. Det är också ett försök till samtidskommentar om allt ifrån vad som är fel i samhället till den förväntade ekologiska katastrofen som vi färdas mot. Manuset innehåller en hel del snyggt infogade referenser till personer och händelser som fungerar som tydliga samtidsmarkörer.

Ola Kjelbye

Johan Karlberg, Victoria Olmarker, Tommy Carlsson, Hannah Alem Davidson, Jesper Söderblom. Foto: Ola Kjelbye

Den kvinnliga berättarrösten är föreställningens stora behållning. Med analytisk skärpa driver hon berättelsen framåt och jag önskar att man hade fått höra mer av hennes syn på det som sker i trampareverkstaden. Istället flyttas fokus till aktörerna på scenen och då blir berättelsen inte längre lika vass. Från att ha byggt upp en förväntan hos publiken blir fortsättningen en aningen platt redogörelse för vad vi borde fokusera på i tillvaron. Här känner jag att manuset hade vunnit på ytterligare bearbetning. Skådespelarna gör alla goda insatser, och den plötsligt uppdykande pensionerade kollegan som inte vill inse att han inte längre jobbar här blir ett roligt, lite tragikomiskt inslag. Efter detta inser man att undergången närmar sig med snabba steg. Ett märkligt avsnitt där skådespelarna tar på sig djurmasker och spökdräkter blir bara förvirrande och verkar sakna förankring i berättelsen.

Motivet med ett fartyg som driver mot undergången med en besättning av dårar är inte nytt. Det återkommer alltifrån antikens dagar till modern tid i såväl litteratur som bildkonst. Motivet ger en tydlig vision om vad som komma skall. Tanken med föreställningen är alltså god, men genomförandet blir aningen spretigt – det blir helt enkelt för många trådar som dyker upp. Och visst behövs det teater som kommenterar sin samtid med miljöförstöring och katastrofer, men den osynliga pekpinnen sveper över salongen och i samma ögonblick som publiken ska undervisas i hur vi ska känna och tänka tappar jag beklagligt nog intresset för berättelsen. Ship of Fools är en på många sätt viktig samtidskommentar, men understundom är den aningen övertydlig.

 

 

Ship of Fools

Studion, Göteborgs Stadsteater

Spelas tom 24 maj

 

Regi, manus, scenografi: Carina Reich och Bogdan Szyber

Medverkande: Victoria Olmarker, Johan Karlberg, Hannah Alem Davidson, Jesper Söderblom, Marie Delleskog

 

 

Omslagsbild: Jesper Söderblom, Hannah Alem Davidson, Victoria Olmarker. Foto: Ola Kjelbye. Bilden visas här något beskuren.


Om Karin Noomi Karlsson

Gästskribent för Scenkonstguiden. Karin Noomi Karlsson är en doktorand i litteraturvetenskap från Göteborg som har halkat in i teknikinformatörsbranschen tack vare sina kunskaper i översättning av teknikinformation. Litteraturnörd av börd som med myndig stämma föreläser om allt ifrån verkstadsimplementation till retorik.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *