EMP_Hans&Greta_Press_banner

“En enda stor, glädjefull lek”


Publicerades 2019-12-03

EliSophie Andrée har sett Hans och Greta, eller kanske Hans och Greta 2.0, på Malmö Stadsteater och recenserar här föreställningen del för del, varje brödsmula för sig.

 

 

Ensemble:

Det är mer cirkus än teater, och något av det mest fysiska och ansträngande jag har sett på en scen på väldigt länge. Skådespelarna kastas upp och ner, byter outfits som en annan byter strumpor och alla gör det med bravur.

Trots att hela ensemblen nästintill är på scen hela tiden, under en timme och tio minuter, är det ingen som verkar ha ens en svettdroppe i pannan, utan de kör på som att de aldrig gjort någonting annat. Och trots det, så är närvaron med publiken konstant. Det är ögonkontakt med barnen, som för övrigt sitter knäpptysta, och det är som en enda stor, glädjefull lek, där man som publik så innerligt vill vara med.

candy-canecandy-canecandy-canecandy-canecandy-cane/ 5

 

Scenografi/Kostym:

Benjamin La Cour har tagit det bästa ur originalsagan Hans och Greta och sedan blandat vilt i en färgglad kompott. Jag drar starka paralleller till Willy Wonkas fabrik och Tim Burton-feeling men det är twistat till sin spets. Scenografin är utan tvekan något av det bästa jag har sett i år på en scen. Det är svajande grenar där barnen själva får vara en del av att inte kunna nå de högsta grenarna och ett böljande, stormigt hav som de behöver ta sig över till högsta pris.

Men främst så imponeras jag såklart av pepparkakshuset. Men, kanske framförallt förvandlingen av det. Jag känner mig som ett barn på julaftonsmorgon när den enkla scenografin byter av det färgglada och fantastiska till ett mardrömsscenario med vassa köksknivar. Det är helt enkelt, galet bra.

Kostym är likaså alldeles makalös. All kostym från de smutsiga, lite trasiga barnkläderna som ensemblen klär sig i till Häxans fantastiska varierande superklänning. Framförallt så imponeras jag av Sjöjungfruns extraordinära kostym, jag kräver att ha en sån hemma så att jag kan gå runt i den dagligen.

Det är helt enkelt, väldigt bra.

 

candy-canecandy-canecandy-canecandy-canecandy-cane/ 5 

 

Tolkning/Regi:

Malmö Stadsteater och Moqi Simon Trolin har gjort en alldeles egen tolkning av Hans och Greta vilket är viktigt att ha med sig in när man ska se denna sprudlande och magnifika föreställning.

Först blir jag förvirrad – varför pratar ingen? “Har de inget manus? Eller vad är det frågan om här?” skriver jag irriterat ner i mina anteckningar. Men ju längre in i sagans värld vi kommer, desto mer självklart är det att vi det inte ska vara någon dialog. Detta är en värld skapad av en grupp barn, och deras språk är lika stora delar lattjolajban-språk som det är utdrag av riktiga språk som faktiskt talas – vilket är precis hur man lekte som barn.

Jag minns hur jag som sexåring låtsades att jag kunde prata franska och därför gjorde det på varje rast på fritids. Det var ju ingen annan som ändå kunde franska i den lilla småstaden jag växte upp i, så det skedde istället att flera andra klasskompisar gav sig in i helgen. Det är precis sådana här småsaker det känns som att dramaturgen Henrietta Hultén har tagit till vara på.

När slutet väl kommer, och vi självklart har dödat den barnätande häxan så är det fortsatt gibberish, och jag har gått från att irritera mig på det till att älska det.

 

candy-canecandy-canecandy-canecandy-canecandy-cane/ 5 

 

 

I sin helhet är det solklart vad “Hans och Greta 2.0” får i betyg, vilket är en solklar och rungande fem av fem!

 

candy-canecandy-canecandy-canecandy-canecandy-cane/ 5 

 

 

 

Hans och Greta

Malmö Stadsteater

Spelas till och med 29 december

Av Moqi Simon Trolin, fritt efter Bröderna Grimm

 

 

Omslagsbild: Linn Mildehav som Häxan. Silan Maria Budak Rasch tv om Häxan, och César García Steensen th om Häxan. Foto: Emmalisa Pauly


Om EliSophie Andrée

EliSophie Andrée, född 1996. Provocerande och alldeles, alldeles underbar. Publicerad estradpoet och älskar att spela, se och läsa teater. Gästskribent och ambassadör för Scenkonstguiden.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *