jucklilith_banner

Effektfullt om sexualitet och befrielse


Publicerades 2019-03-25

“En underbar fantasi om en värld med en annan könsmaktsordning”. Ellen Knutas har tagit del av Jucks vision om paradiset och mött en demonisk och kraftfull Lilith på MDT i Stockholm.

 

De niger istället för bugar i applådtacket. Bara en sån sak! När Juck spelar Juck <3 Lilith på MDT i Stockholm blir det en vacker, effektfull och viktig föreställning om kön, kroppar och sexualitet som kommer stanna kvar i mig länge.

Det queerfeministiska projektet med att uppvärdera femininiteten har pågått i flera år nu. Artisten och konstnären Tami T är ett exempel, vars låt Single Right Now medverkar i föreställningens tydligaste dansnummer. Fotografen Arvida Byström, som nyligen varit aktuell med utställning på Fotografiska, och hennes 90-taliga mysrosa erotiska värld är ett annat. Alltid med modellen fullt närvarande och medveten om betraktaren, på ett underbart anti-objektifierande sätt. Och visst är det effektfullt! När kreatörer helt fritt leker med könsassociationer för att skapa något så nytt och farligt som någon som både kan ta plats och ha sexuella behov trots att denna någon inte är man.

Men rörelsen kan inte förevigt vara skolflickestil, rosor och bdsm om den ska fortsätta vara relevant. Juck vet detta, och det är därför Juck <3 Lililth skiljer sig så från det vi sett tidigare från dem. Med ett stort steg bort från synkroniserad street/modern dans och flera kliv närmare experimentell performance lyckas Juck förnya sig och behålla intresset från publiken. Den klassiska Juckuniformen är utbytt mot ett underbart hopkok av siden, velour, skotskrutigt, kombinerat med tunga boots och markerade axlar som på soldater. Ännu mer överraskande är ändå hur lite Juck vänder sig till sitt signum, själva juckrörelsen, i föreställningen. Istället vill de berätta en historia, den om Lilith, som enligt vissa bibliska myter lär ha varit Adams första fru, som efter att inte velat underordna sig honom när de skulle ha sex flög iväg och lämnade paradiset för gott (medan Eva ersatte Lilith som Adams fru).

_F3A1200

Juck <3 Lilith. Foto: Linus Enlund

Scenbilden är effektfull – Jucks vision av paradiset är byggd runt rosa och röda sidengardiner med ett altare stående i vatten prytt med sexleksaker. Genom att genomgående strössla föreställningen med flickattribut för att samtidigt låta dansarna vara starka, kraftfulla och sexuella skapas en underbar fantasi om en värld med en annan könsmaktsordning.

Tempot är långsamt. Dansarna suger in en med blicken och släpper inte blicken långt efter att man blivit obekväm. De spelar på publikens obehag och ovana av att bli utsatta på det här sättet av någon som inte är man. Juck vet hur kön ska iscensättas, och hur stor del rörelsemönster har i detta. Det är i de minimala rörelserna kön iscensätts – i hållningen, i höfterna, i blickarna och Juck behärskar alla dessa till fullo. Scenen där Lilith går som en spindel över scenen kommer jag drömma mardrömmar om. Hon är så demonisk och kraftfull och kvinnlig att det är läskigt.

Det som fastnar hos mig mest är ändå inte de kraftfulla, utmanande och bombastiska rörelserna. Istället är det stunderna när ömhet och kärlek utbyts mellan dansarna som väcker mest hos mig. I en tid där en av idealkvinnotyperna som reproduceras är individualistisk, sexuellt utlevande och psykiskt och fysiskt superstark är det befriande att för en stund få se just den där värmen, utsattheten och omsorgen dansarna emellan. Systerskapet som något evigt hoppfullt.

Juck <3 Lilith

Spelades på MDT, 21-22 mars 2019

 

Omslagsfoto: Linus Enlund


Om Ellen Knutas

Ellen Knutas är 20 år och pluggar Konstvetenskap i Stockholm. Hjärtat klappar särskilt för teater som hon sysslar med själv i olika sammanhang så ofta hon får.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *