48936003282

Det är så enkelt men svårt samtidig – Rakel och Oraklet


Publicerades 2019-11-11

Nyskriven musikal för barn där stora frågor besvaras genom magi. Hanna Sundelius har sett Rakel och Oraklet på Göteborgs Operan.

 

-Du fuskade!

-Det gjorde jag inte!

-Du ljuger!

-Det gör jag inte!

Det är lätt att säga elaka saker när en är arg. Men när kompisen Viktor ser så där sårad ut – hur ska en bära sig åt för att ställa allt till rätta igen? Det är Rakels fråga när hon kommer hem från skolan, till nallen Pentti som undrar varför hon är ledsen. Tillsammans ger de två sig ut på ett äventyr till Oraklet, den som har svar på alla svåra frågor.

”Rakel och Oraklet” är ett nyskrivet verk för den yngre publiken. Den är utformad som en traditionell musikal, där fler repliker sjungs än vad som talas, melodier presenteras och repriseras och till och med den klassiska kärleksduetten hinns med innan berättelsen avslutas. Den levande musiken, som utgörs av Per Larssons klaviaturdragspel och Frida Rolfsdotter Thurfjells olika blåsinstrument, ramar in varje scenbild, pockar på uppmärksamhet och manar historien vidare. Bägge ingår i ensemblen både som musiker och aktörer, där Rolfsdotter Thurfjells skogsvaktarkanin är särskilt härlig att stifta bekantskap med.

Det är skönt att se en föreställning riktad till barn som helt okonstlat sätter flickan i huvudrollen och låter henne balansera hela känslospektra, utan att någon gång fastna i att påpeka hennes genus och vad som förväntas eller hur hon avviker från det. Rakel får vara ett barn, helt enkelt. Hanna Brehmer porträtterar Rakel med värme och styrka. Som en motsatsfigur till Rakel finns nallen Pentti som är rädd för precis allt, vilket tvingar Rakel att vara modig och lugn. En relation många kan känna igen sig i, liten som stor.

En av föreställningens absolut största styrkor är den fantastiska scenografin av Axel Boberg Ragnerstam. Den enkla men sinnrika konstruktionen förhöjer de magiska element som finns i historien och perspektivteckningarna i lager på lager gör att publiken bokstavligen sugs in i scenbilderna. Flera smarta effekter används för ett effektivt historieberättande – skuggspelet i den mörka skogen och Oraklet som magiskt svävar i sin grotta. Det hade gärna fått vara mer av den varan, för att understryka det magiska och sällsamma i Rakels och Penttis äventyr.

I grottan myser Anders Wängdahl i sin Claes Eriksson-inspirerade orakelfigur som bara talar i allitterationer. Rakel har svårt att förstå honom. Nallen Pentti får översätta, både för Rakel och för publiken som inte riktigt hänger med i de svåra orden. Äventyret börjar nå sitt slut, men först måste Rakel slutföra sitt uppdrag. Så hur ställer en saker till rätta? En gör om där det blev fel. Det är så enkelt men så svårt samtidigt. ”Rakel och Oraklet” låter visa hur relationer inte bara tar slut där det blir fel, att den som gör dumt inte automatiskt är rakt igenom elak. Att det går att lösa konflikter och att lappa ihop vänskapen igen. Det är en viktig lärdom att få, särskilt i tidig ålder. Med hjälp av musiken ser vi hur Rakel och Viktor trevande närmar sig varandra, tills att leken är i full gång igen.

Rakel och Oraklet spelas på Göteborgsoperans lilla scen fram till 16 nov 2019, under sportlovet 2020 och i hela Västra Götaland mellan januari-mars 2020.

Foto: Tilo Stengel


Om Hanna Sundelius

Hanna Sundelius är verksam som artist och skådespelare. Med sin bas i Göteborg reser hon Sverige runt och spelar föreställningar för liten och stor. Hanna har även en kandidatexamen i Teaterstudier och har tidigare varit huvudlärare i teater på Folkuniversitet Art College i Göteborg.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *