COCK_FIGHT

De lyste på riktigt 2015


Jessica Svefors kontrar Lars Rings artikel i Svenska Dagbladet angående scenpersonligheter 2015. Scenkonstguiden hurrar – det behövs verkligen fler perspektiv.

Jag är egentligen inte mycket för tillbakablickar. Årsbästalistor känns ofta orättvisa mot de bortglömda upplevelserna från början av året, och det är mycket roligare att titta framåt mot vad som kommer. Men efter att ha läst följande artikel av Svenska Dagbladets teaterrecensent Lars Ring häromdagen (Länk till artikeln) måste jag sätta mig vid tangentbordet.

 

2015 var ett fantastiskt år på svenska scener, fyllt av nyskapande scenkonst. Lars Ring verkar ha missat en hel del av den. Låt mig komplettera hans något, hrrm, närsynta lista.

 

Farnaz Arbabi

Foto: Sara P Borgström

Foto: Sara P Borgström

Första året som konstnärlig ledare på Unga Klara har varit rena segertåget. Sedan förra sommaren, då hon och Gustav Deinoff klev i grundaren och ikonen Susanne Ostens minst sagt stora skor, har Farnaz Arbabi, bl. a med hyllade föreställningarna X och Vitsvit, befäst Unga Klaras position som en av de mest intressanta mötesplatserna för svensk scenkonst. Som om inte det räcker har hennes succéföreställning ”Ungefär lika med” nyss haft nypremiär på Dramaten.

 

Bianca och Tiffany Kronlöf

pattarna

Riksteaterns gjorde ett genidrag genom att knycka den feministiska superduon efter SVT-serien Full Patte. Under hösten har de turnerat runt landet med sin kabaret Slå Pattarna i Taket, en av Riksteaterns mest framgångrika föreställningar genom tiderna. Bianca Kronlöf som nyligen fick en Guldbagge för årets nykomling för huvudrollen i filmen ”Svenskjävel” levererar klockren stand-up. Systern Tiffany är en komisk och musikalisk naturbegåvning och tillsammans gör de en show som inte liknar något annat. Om du inte hade turen att knycka en biljett ryktas det om ett fåtal föreställningar i maj 2016. Annars kan du gå in på http://instagravity.com/tag/sl%C3%A5pattarnaitaket och ta del av fansens hyllningar.

 

 

Py Huss Wallin & Jimmy Meurling

Foto: Magnus Swärd

Foto: Magnus Swärd

En av årets största scenkonstupplevelser utspelade sig i en gammalt kontorskomplex i Sickla utanför Stockholm. Där hade 250 arkitektstudenter och 110 konstnärer inrett ett gigantiskt universum inspirerat av Bulgagkovs klassiker ”Mästaren och Margarita”. Under hösten befolkades det 3500 kvm stora huset av ett gäng skådespelare som lekte, dansade och spelade ”Satans Demokrati” – en fyra timmar lång föreställning (i brist på bättre ord) inspirerad av New York-projektet Sleep no more. Det är bara att tacka, buga och niga för projektledarna och manusförfattarna Py Huss Wallin och Jimmy Meurling, och hoppas att fler vågar bryta upp teaterns traditionella fyra väggar.

 

 

Förenade Förorter

Scenkonstformen Spoken Word/Poetry Slam/estradpoesi har fört en slumrande tillvaro i Sverige senaste åren, då och då uppväckt av stjärnskott som Daniel Boyacioglu och Emil Jensen. Men i våras hände plötsligt något. I olika förorter i Stockholm arrangerade nätverket Förenade Förorter spoken word-tävlingar som drog fulla hus. Vinnarna bildade ett lag som vann SM i poetry slam, och turnerade med Riksteatern under sommaren. Initiativet som grundades av poeterna Saman Sokhanran Faramarxi och Bipasha Huq har nu utvecklats till en plattform för kulturorganisering och social mobilisering på gräsrotsnivå. Titta på detta klipp av Simon Matiwos vinnardikt i Poetry Slam-SM så förstår ni varför ni ska hålla ögonen och öronen öppna.

 

 

Bahar Pars

Foto: Mattias Lindbäck

Foto: Mattias Lindbäck

 Skådespelerskan Bahar Pars har gått från klarhet till klarhet senaste åren. I september tilldelades hon årets Medeapris för att: ”på sitt eget högst personliga vis bredda tolknings-möjligheterna av klassiska kvinnoroller och föra dem in i nutid.” Hon visade därefter genast prov på detta genom en strålande gestaltning av Bertha, huvurollen i Jens Ohlins geniala föreställning Marodörer på Dramaten. Just nu kan vi också se henne på bio i en guldbaggenominerad roll i ”En man som heter Ove” samt se hennes egenregisserade kortfilm Rinkebysvenska på SVTplay.

 

 

Jupither Josephsson Theatre Company

Sofie Jupiter Ulrika Josephsson

Producentveteranen och f.d chefen för folkteatern i Göteborg Ulrika Josephsson startade under året ett scenkonstkompani tillsammans med hyllade regissören Sofia Jupither. Idén är att samproducera föreställningar tillsammans med teatrar i hela Sverige samt även ute i Europa. Deras första föreställning Tigern, av rumänska dramatikern Gianina Cărbunariu, har kritikerrosats och turnerar nu mellan bland annat Dramaten, Nationaltheatret i Oslo och Theatre National i Bryssel.

 

 

Dimen Abdulla

foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Dimen Abdulla gick ut dramatikerlinjen på Stockholms dramatiska högskola så sent som i våras men har redan blivit ett namn att räkna med. Hösten 2014 gjorde monologen ”På alla fyra” med Bahar Pars succé på Stockholms Stadsteater, under våren har ”Revolution” gjort detsamma på Ung Scen Öst och hon var även en av manusförfattarna till omskrivna X på Unga Klara. För ett par månader sedan utsågs hon till husdramatiker på Radioteatern, så vi lär både se och höra mer av henne framöver.

 


Om Jessica Svefors

Ambassadör och skribent på Scenkonstguiden. Jessica Svefors bor i Stockholm. Hon är läkare och som publik gillar hon både tysk introspektiv prettoteater och normkreativ, genreglidande scenkonst. Annars gillar hon att resa och lyssna på musik med många instrument. Om det senare skriver hon ibland på skivkoll.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *