Lilith

Veckotips Malmö: Ut på äventyr


Veckotips Malmö: Vecka 47

Vi ger oss ut på äventyr via guldlandskap och hemliga platser till spel och dobbel och nitgevär. Malmö ger oss denna veckan en mängd möjligheter till resor in i oss själva och till fantastiska tematiker och miljöer.

 

We Can Do It

Det är dags att rota i historien bakom feminismens älsklings-postergirl. Säger jag We Can Do It kommer snabbt bilden till minnes av kvinnan i blå overall med sjalen knuten som ett hårband och spänd biceps. Många har härmat ikonen, men vem är kvinnan bakom bilden?

Tydligen finns där två, Naomi Parker och Geraldine Hoff Doyle och kampen blir ett faktum.

Genom en poetiskt flödande och aggressiv text och en konstant ljudmatta av techno, Britney och fabriksljud vrider och vänder föreställningen på begreppet Vit Feminism™, något konstnärerna själva är en del av.

Vi välkomnas på en resa från Kalifornien till Malmö via nitgevär, trikåsömnad, skam och skuld. Jag står först i kön för detta tåg vill jag inte missa.

 

PotatoPotato

24 november kl 19.00

25 november kl 17.00 

 

Guldet 

Jag vill kliva in i denna guldvärld, åka på den guldiga rutschkanan, och var kan jag få tag på en guldig kroppsstrumpa? Guldet är en föreställning inspirerad av Wagners opera Rhenguldet och här får vi kliva in i en sagovärld fylld av naturväsen och gudar. Jag bereder mig på ett äventyr med skådespeleri, opera och dans. Vad är det som lockar med det som glimmar? Hur beter vi oss kring det vi begär eller som är värdefullt. I föreställningen är guldbegreppet vidgat, det behöver inte vara pengar utan det kan också vara något annat som vi värdesätter, som riktigt bra scenkonst till exempel.

 

Malmö Opera

25 november kl 13 och 15.00 

 

Lilith 10 år -YOU ARE INVITED – Kalo Kalo av Odun orimolade

Liliths 10 års firande fortsätter. Jag blir imponerad av några som kan fira så magnifikt bra som Lilith, för att samlas kring konst och mat i en performancemiddag det är kungligt.

Helgens inbjudna konstnär för att förgylla aftonen med performance är Odun Orimolades.

Odun Orimolades (född 1976 bor och arbetar i Lagos, Nigeria) arbeten spänner över ett brett konstnärligt område från etsning till skulpturala installationer och performance. Flera av hennes verk vänder tydligt strålkastarljuset mot betraktaren och ifrågasätter dennes aktiva/passiva roll i det de upplever.

Verket Kalo Kalo utspelas i ett rituellt sällskapsspel där slumpen avgör vad som kommer ske och vilka som får medverka. Middagsvärden leder deltagarna genom spelet och kommer själv bli tio olika jag. Kalo Kalo är ett uttryck på nigeriansk yoruba och refererar till spel och dobbel med osäker utgång. Jag vill spela Kalo Kalo.

 

Lilith Performance Studio

24 och 25 november kl 20.00

 

The Millennials – Graham Adey

Åh vad jag gillar hemliga spelplatser. Att gemensamt sätta sig i en buss, förväntasfulla för att tas till skådespelet. Det är bara en bra anledning till att se The Millennials. En annan bra anledning är tematiken – att bryta ner stigmatiseringen av depression i vår samtida kultur.

Den ständiga uppkopplingen är ett faktum, och hur ofta väljer vi inte att framställa våra liv i ett ljusare perspektiv än det egentligen är?

Vi lever i ett samhälle av omedelbar tillfredsställelse och totalt överflöd. På ett ögonblick har vi möjlighet att filtrera om hela vårt liv från deprimerande till fantastiskt och därför frågar vi oss själva: Vad är egentligen verkligheten och har vi redskapen för att klara av att hantera den?”
Dagligen bombarderas vi med information och oändlig tillgång till nyheter, bilder och liknande. Leder detta överflöd av val till något och hur påverkar det vår tanke nu och i framtiden?

I duetten The Millennials blir det både dans och teater och komplexa frågor kring mental hälsa. Jag tar med mig känslan av att vara frånkopplad i en värld av ständig uppkoppling och är redo för att bege mig till den hemliga platsen.

 

Upphämtningsplats Palladium 

24 och 25 november kl 18.30

26 november kl 15.30

 

Bild från Lilith 10 år -YOU ARE INVITED – Kalo Kalo av Odun orimolade, foto: Petter Pettersson

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *