Scenkonstgalan banner-bild

Årets pristagare Scenkonstgalan 2019


Publicerades 2019-02-18

Scenkonstgalan 2019


★ Årets magi ★

– Vi vill hylla dem som får oss att tappa tid och rum

Läs om de nominerade

 

Dissekering av ett snöfall

– Norrbottensteatern

För ett tidlöst drömspel om att hitta sin egen väg.

Juryns motivering:

Utifrån titeln “Drottning” förväntas hon föda fram en tronarvinge, utifrån titeln “Konung” förväntas hon krigsföra. Drottning Kristina motsätter sig båda uppgifterna i jakten på sin egen väg att styra landet. Vi dras med i ett drömspel med poetiska och filosofiska inslag, där vi i den tidlösa andan flyter mellan händelser och känslostormar. Det känns 1600-tal och det känns nutida, på det mest sömlösa och magiska vis.

Här verkar scenkonstens alla delar i en magisk symbios, ett sceniskt allkonstverk. Ingen del är utan syfte, varje rörelse, varje andetag. Lika beslutsamt och med samma ambition som den berättelse vi får ta del av. Vi tappar andan, vi tappar uppfattning om tiden. Om att bryta med det förutbestämda, om att ändra på det som anses vara skrivet i sten.

Bildtext: Norbottensteatern hyllas för föreställningen Dissekering av ett snöfall, i kategorin Årets magi. Foto: AnnaCarin Isaksson

Bildtext: Norbottensteatern hyllas för föreställningen Dissekering av ett snöfall, i kategorin Årets magi. Foto: AnnaCarin Isaksson


★ Årets spot on 

– Vi vill hylla dem som sätter fingret rätt ner i samtiden

Läs om de nominerade

 

Mödrars manifest

– Konstgruppen Ful

Som knyter trådar av gemenskap.

Juryns motivering:

I Mödrars manifest sörjer vi gemensamt vad det gör med oss att leva i ett system som ser kvoter istället för människor. Genom mexikanska sånger, brev till mödrar från barn på flykt och förenande ritualer får vi uppleva den varmaste av medmänsklighet. Likt det långa band som skickas mellan oss där vi knyter fast minnen av saknade personer skapar vi en länk mellan varandra. En gemenskap som sträcker sig över gränserna.

Om något som borde vara självklart idag. Att få vara med sina nära, att få växa upp med sin mamma. Med en premiär mitt i sommarens valrörelse, på torg, mitt bland valstugor och glasskiosker, tar det färggranna uppblåsbara tältet plats. Här möts vi för ett gemensamt sorgearbete och vi skickar en stark signal som fortsätter att pulsera ut i världen långt efter vi klivit ut ur tältet. Tillsammans ser vi till att i våra hjärtan får inga murar fäste.

Bildtext: Konstgruppen Ful hyllas för Mödrars manifest, i kategorin Årets spot on. Foto: AnnaCarin Isaksson

Bildtext: Konstgruppen Ful hyllas för Mödrars manifest, i kategorin Årets spot on. Foto: AnnaCarin Isaksson

 


★ Årets katharsis 

– Vi vill hylla känslostormar som förlöser

Läs om de nominerade

 

Labyrint

– Malmö Stadsteater

För ett färgstarkt reflekterande om vad det är att leva och dö.

Juryns motivering:

En bubblande värld i vilken identitet, minnen och död studsar runt i rummet. Lika oförklarligt, likt den labyrint som livet är, får den unga publiken ta emot denna färgstarka och djupt reflekterande föreställning. Med frågor som ”hur ta man farväl för sista gången?” lämnar vi föreställningen med stora tankar om vad det är att leva och dö.

En föreställning om det svåraste, som varsamt låter oss reflektera kring livets skeenden, med animationer som griper tag och en scenografi som får känslorna att studsa. Vi åker med på en poetisk konstupplevelse, och när vi kommer ut på andra sidan ser vi på livet genom nya toner och former. Våra tankar flyger högt, högre än drakar.

Malmö Stadsteater hyllas för sin föreställning Labyrint, i kategorin Årets katharsis. Foto: AnnaCarin Isaksson

Malmö Stadsteater hyllas för sin föreställning Labyrint, i kategorin Årets katharsis. Foto: AnnaCarin Isaksson


 

★ Årets brott 

– Vi vill hylla dem som brottar ner normen

Läs om de nominerade

 

Fem musor

– PotatoPotato

Som generöst och modigt berättar om konstnärens krassa vardag.

Juryns motivering:

Här läggs alla kort på bordet. Inget ska döljas, förskönas eller nedtonas. Genom att visa upp en spegel framför verkligheten synliggörs både kulturvärldens maktstrukturer likväl som konstnärernas egna våndor och insikter. Kaxigt och djärvt. Men vem, och vad, är det egentligen som avslöjas? I ett decennium har gruppen gett oss omstörtande scenkonst – vi ser fram emot otaliga decennier till.

PotatoPotatos fem konstnärliga ledare reflekterar över makt med sig själva som exempel. Under flera år har gruppen spelat in och transkriberat sina ledningsmöten. Nu får publiken göra studiebesök vid mötesbordet, där välkända män från kulturbranchen ikläder sig rollen som de konstnärliga ledarna, för att diskutera sånt som ska få verksamheten att gå ihop – som att sälja sina använda trosor och schemalägga sina graviditeter.

Bildtext: PotatoPotato hyllas för sin föreställning Fem musor i kategorin Årets brott Foto:: AnnaCarin Isaksson

Bildtext: PotatoPotato hyllas för sin föreställning Fem musor i kategorin Årets brott Foto:: AnnaCarin Isaksson


★ Årets sinnesorgasm ★

– Vi vill hylla dem som får våra känselspröt att explodera

Läs om de nominerade

 

Skirtpower

– Danskompaniet Spinn

För en visuell fest där skörhet mixas med råhet.

Juryns motivering:

Skirtpower är en studie kring förbjudna kroppar och förbjudna rörelser i kjol, om sexualitet och om makt. Och om ömhet. Skirtpower handlar om kjolen som tvetydig symbol för samhällets syn på våra kroppar. Om att kjolen genom historien varit ett plagg som kommunicerat maskulinitet och makt, men där den idag är så tydligt kvinnligt kodad.

Ett verk som aktiverar vårt sinnescentra. Det vibrerar, vi skälver. Våra pupiller vidgas och sluts i takt med ljusets pulserande, i takt med musikens bultande och med kropparnas rörelse. En frigörande dans där vi påminns att ge våra kroppar utrymme att få vara så fantastiska som de är, och om att inte låta något hindra oss.

Bildtext: Danskompaniet Spinn hyllas för föreställningen Skirtpower, i kategorin Årets sinnesorgasm. Foto: AnnaCarin Isaksson

Bildtext: Danskompaniet Spinn hyllas för föreställningen Skirtpower, i kategorin Årets sinnesorgasm. Foto: AnnaCarin Isaksson


 

★ Publikens röst 

Läs om de nominerade

 

Bernardas hus

– Teater norra

Som griper tag och får oss att se vad förtryck kan förvandla oss till.

Publikens motivering:

En pjäs om att vara medberoende till ett fascistiskt styre, och ett klassamhälle så starkt att systerskap faller och en familj krossas. Långsamt droppar Bernarda ned sitt gift i sina fem döttrar, patriarkatet befäster sina rötter, och fascismen blir självgående.

En föreställning som bjuder på mörker och svart humor. Stämningen är intensiv. Genom ett fint samspel mellan aktörerna på scenen blir gammalt som nytt, och verkets tematik kryper otäckt nära samtiden. Det är oavbrutet spännande. Ett verk som visar på hur inskränkthet och maktmissbruk krymper människor och gör syskon till fiender.

Bildtext: Teater Norra hyllas för sin föreställning Bernardas hus, i kategorin Publikens röst. Foto: AnnaCarin Isaksson

Bildtext: Teater Norra hyllas för sin föreställning Bernardas hus, i kategorin Publikens röst. Foto: AnnaCarin Isaksson


★ Årets slow food 

– Vi vill hylla näringsrika långkok som får oss att växa som människor

Läs om de nominerade

 

Lule Stassteater

Som outtröttligt skapar scenkonst med hjärtat.

Juryns motivering:

En av Sveriges äldsta teatergrupper fortsätter, efter 40 år, att ge oss stor scenkonst för en ung publik. Att gruppen outtröttligt, pressade av tajta ekonomiska ramar, ger oss gratis sommarteater, skapar en levande tradition i Luleå i och med den årliga julkalendern, turnerar i våra fyra nordligaste län och utbildar sjukhusclowner är ett hjältedåd och en stor gåva. Med barns rättigheter som ledstjärna skapas scenkonst med hjärtat.

De gestaltar aktuella samtidsfrågor för en ung publik. Med uppkäftig lek, kreativ protest och långsiktigt arbete har gruppen överlevt trots svåra villkor, nedläggningshot och förluster. En fri teatergrupp med rätt att roa och oroa som håller fanan högt och armarna öppna.

Bildtext: Lule Stassteater hyllas i kategorin Årets slow food, för sin gärning under alla år. Foto: AnnaCarin Isaksson

Bildtext: Lule Stassteater hyllas i kategorin Årets slow food, för sin gärning under alla år. Foto: AnnaCarin Isaksson


★ Årets politiska 

– Vi vill hylla dem som ger behövliga käftsmällar

Läs om de nominerade

 

Carolina Frände

– för Krilon och The Laramie project

För två fullträffar som skakar om oss i våra grundvalar.

Juryns motivering:

I sitt undersökande av människors beteenden i pressade situationer har Carolina Frände fått in två fullträffar på ett år. Båda verken har en anarkistisk rollsättning, där kön och kropp är underställda rolltolkningen, vilket befriar. Genom en skärpa som både är iskall och brinnande skapar hon den sortens föreställningar som det inte går att släppa. Rädslor och svek, gruppdynamik och skuldförskjutning som skakar om oss i våra grundvalar.

För en samhällsinsats som bidrar till en ljusare framtid. Tankar väcks, sanningar ifrågasätts. Ett arbete som skrapar på människans självbild, rättspatos och idealism för att blottlägga våra innersta rädslor, viljor och vår litenhet. Verk som genomlyser hur vi agerar när det kommer till att rädda oss själva och vår plats i gruppens hierarki.

Bildtext: Carolina Frände (regissör) hyllas för sina föreställningar Krilon och The Laramie project, i kategorin Årets politiska. Bild: privat

Carolina Frände (regissör) hyllas för sina föreställningar Krilon och The Laramie project, i kategorin Årets politiska. Bild: privat

 


★ Årets formförnyare ★

– Vi vill hylla nya tankar om rum och nya rum för tankar

Läs om de nominerade

 

The most human

– Robin Jonsson

Som genom ny teknik och ny intelligens väcker stora filosofiska frågor till liv.

Juryns motivering:

I mötet med den nya tekniken och den nya intelligensen väcks stora filosofiska frågor till liv. Under föreställningens gång går vi från att se på humanoiden Alex som en gullig gimmick till att blomma ut som fullvärdig danspartner i sin egen rätt. Vi får en ny syn på vad det är att vara människa, och vad det är att vara robot – och funderar över vad det är som gör den ena till den ena och den andra till den andra.

Vi ser oss själva genom ögonen på något annat, något som är skapat av oss, men som inte är som vi. En enkel gest, en synkroniserad rörelse, skapar svallvågor av frågor inom oss. Vad är artificiellt, vad är naturligt? Vem är jag, och vem har skapat mig? Gränser suddas ut. Vad har vi skapat, och vem är det egentligen som följer vem? “Will you remember me?”. Vi kommer aldrig glömma dig, Alex.

Bildtext: Robin Jonsson hyllas som Årets formförnyare, för föreställningen The most human. Foto: AnnaCarin Isaksson

Bildtext: Robin Jonsson hyllas som Årets formförnyare, för föreställningen The most human. Foto: AnnaCarin Isaksson

 


★ Årets hederspris ★

Martha Vestin

 

Scenkonstguidens motivering:

En konstnär som verkat med naturen som sin scenografi och med solen som sitt scenljus, som tagit platsspecifik teater och begreppet ”platsens ande” till en helt ny nivå. Som har sprängt gränsen för vad begreppen scen och spelplats innebär.

Årets hederspris går till en person som banat väg för en ny generation skådespelare och regissörer. Denna regissör får skådespelare, både med och utan utbildning, att åstadkomma storverk.

Hennes bok om regi har väglett till en värld av lek och allvar, en bok som nu har många hundöron och anteckningar i marginalen. Under 20 år verkade hon som husregissör och konstnärlig ledare för Sommarteater på Krapperup. År där vi fått scenkonst under bar himmel med spektakulära entréer från havet, autentiska stormar, äkta novemberslask, solkyssta kinder och varma vindar. Hon har med hjärta och stort engagemang utvecklat vandringsteatern, och har verkat i det fria teaterlivet som inspiratör och kraftkälla – det är värt stjärnstatus.

Bildtext: Martha Vestin får ta emot Årets hederspris. Foto: AnnaCarin Isaksson

Bildtext: Martha Vestin får ta emot Årets hederspris. Foto: AnnaCarin Isaksson

 


>>>Scenkonstgalan 2019<<<

Scenkonstgalan är det svenska scenkonstpriset som hyllar grupper, konstnärer, föreställningar och initiativ från scenkonstfältet. Scenkonstgalan ska verka inkluderande och arbetar för att sänka trösklarna in till scenkonsten. Tillgänglighet är ett ledord, vi vill inspirera fler till att våga och vilja ta del av scenkonsten.

Scenkonstgalan 2019 är den femte galan i ordningen och ägde rum den 18 februari på Stora Teatern i Göteborg. Bakom initiativet till galan står Scenkonstguiden.

 

jury_nyhet  

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *