Scenkonstgalan 2018

Årets pristagare – Scenkonstgalan 2017


Scenkonstgalan 2017

Vilken kärleksfest! Tack alla som gjorde denna kväll oförglömlig. Här är hela listan över de som fick ta emot guldstenarna på Scenkonstgalan 2017.

Årets formförnyare

– Vi vill hylla nya tankar om rum och nya rum för tankar

En annan värld

Malmö Stadsteater

Årets formförnyare. Malmö Stadsteater/Unga teatern. Foto: AnnaCarin Isaksson

Årets formförnyare. Malmö Stadsteater/Unga teatern. Foto: AnnaCarin Isaksson

Juryns motivering:

Barnens teckningar blir till animationer som skapar en magisk och poetisk fantasivärld som förundrar. Vänliga hästar, hyggliga människor och grönskande gräs kontrasteras av ett regn av bomber och eld som slukar allt liv. Den nästan ordlösa föreställningen får mycket sagt om vad barnen har med sig i bagaget, från rara djur och coola zombies till ruinerande städer och hemmen som bombats till grus.

En starkt visuell föreställning med en konstnärlig process som präglats av delaktigt medskapande på riktigt. I denna tekniskt avancerade fantasivärld kommer drömmar om en annan verklighet till liv på väggar, på golv, i hjärtan. Tekniken används på ett nydanande sätt för att ge röst, form och färg åt berättelser från barn som flytt.

Årets brott

– Vi vill hylla dem som brottar ner normen

Killarna

Ögonblicksteatern

Priset togs emot av alla de nominerade grupperna i kategorin gemensamt: Ögonblicksteatern, Unga Klara och Bataljonen.

Årets Brott. Killarna - Ögonlicksteatern. Priset togs emot av samtliga nominerade i kategorin - Ögonblicksteatern, Unga Klara och Bataljonen. Foto: AnnaCarin Isaksson

Årets Brott. Killarna – Ögonblicksteatern. Priset togs emot av samtliga nominerade i kategorin – Ögonblicksteatern, Unga Klara och Bataljonen. Foto: AnnaCarin Isaksson

Juryns motivering:

Killarna visar att ett systerskap mellan män är möjligt. En närmast utopisk skildring av hur männens liv tillsammans skulle kunna se ut efter heteronormens och machokulturens död.

En finstilt och lyhörd relationsskildring där det outtalade många gånger pratar högre än det som uttalas och där det vardagliga blir ett starkt ramverk som ger trovärdighet.

Oväntade djup öppnas i denna föreställning där det som visas borde vara självklart. Normkreativiteten visar sig i hur föreställningen skaver mot våra slentrianmässiga och invanda idéer om sakernas, och framför allt könsrollernas, tillstånd. Föreställningen visar på en konstnärlig radar och en känslighet för samtidens brännande frågor.

Årets slow food

– Vi vill hylla näringsrika långkok som får oss att växa som människor

Lilith Performance Studio

Årets slow food. Lilith Performance Studio.

Årets slow food. Lilith Performance Studio.

Juryns motivering:

Lilith Performance Studio har skapat en unik plats för performancekonsten, där konstnärerna Elin Lundgren och Petter Pettersson, med konstnärlig forskning som ledstjärna, gör verklighet av storskaliga verk och galna idéer. Konstnärerna de arbetar med kommer från hela världen. I verk efter verk slås vi av den konstnärliga skarpheten och det brinnande engagemang som låter arbetet formas över tid.

Utmanande, tillgänglig och tankefrämjande. Det är näringsrik mat för själen. Den första av sitt slag i världen. På ett generöst och unikt sätt ansvarar våra pristagare för, och utvecklar, konstformen. För arbetet med att skapa möjligheter, och för den otroliga lyxen att vi kan få ta del av frukterna.

Årets sinnesorgasm

– Vi vill hylla dem som får våra känselspröt att explodera

Mormor, Mamma, Syster och Jag – Från Andra Sidan Heder

Art Arnehed

Årets sinnesorgasm. Mormor, Mamma, Syster och Jag - Från Andra Sidan Heder - Art Arnehed. Foto: AnnaCarin Isaksson

Årets sinnesorgasm. Mormor, Mamma, Syster och Jag – Från Andra Sidan Heder – Art Arnehed. Foto: AnnaCarin Isaksson

Juryns motivering:

Art Arneheds egenskrivna monologföreställning lämnar åskådaren nära till skratt, gråt och förtvivlan, våra känselspröt aktiveras och vibrerar. En personlig konsert med visor, poesi och berättelser om önskan till frihet och kampen mot hederskultur. En resa, via Armenien och Turkiet, till idyllen i Sverige där varken familj, nationalism eller religion kan stå i vägen för en konstnärs kreativa frihet.

En upplevelse som aktiverar hela kroppen. Ett genreöverskridande verk där konstformer gjuts ihop på ett sätt som fördjupar budskapet. Om flykt, att lämna sin familj bakom sig och starta om på nytt. På samma sätt som strängarna på gitarren vibrerar skapas en rörelse i oss som växer.

Publikens röst

– Publiken har sagt sitt

Lost in Translation

International Theater Stockholm

Publikens röst. Lost in Translation - International Theater Stockholm. Foto: AnnaCarin Isaksson

Publikens röst. Lost in Translation – International Theater Stockholm. Foto: AnnaCarin Isaksson

Publikens motivering:

Scenkonst på mycket hög nivå. En fantastiskt rolig, ärlig och absurd, och framför allt improviserad, föreställning. Dessutom tillgänglig för en internationell publik. Showen har under åren lockat och trollbundit migranter, framtida svenskar och svenskar genom improvisationsteater. Showen har fått oss att tillsammans skratta över det kulturella mötet, ett möte som kan vara svårt och omvälvande.

“Bästa föreställningen jag sett. Jag har aldrig skrattat så mycket i mitt liv. Jag har sett den minst 10 gånger.”

“Man går därifrån med vetskapen att man kommer leva ett extra halvår som resultat av alla skratt.”

“It is amazing to see so many people from all over the world in the audience at every show. I feel like I am more a part of Sweden each time I see it.”

 

Årets katharsis

– Vi vill hylla känslostormar som förlöser

Hamlet

Folkteatern Göteborg

Årets katharsis. Hamlet - Folkteatern Göteborg. Foto: AnnaCarin Isaksson

Årets katharsis. Hamlet – Folkteatern Göteborg. Foto: AnnaCarin Isaksson

Juryns motivering:

Fräckt och respektlöst ger Örjan Andersson och ensemblen nytt liv åt världens mest kända pjäs, i 2000-talets snyggaste bearbetning. På en makaber catwalk inramad av slaktarplast spelas hela historien upp på en handfull olika språk i ett rasande tempo. Det är samtid och dåtid, det är liv och död, det är dans och teater. Och det är fruktansvärt roligt.

Ett stormande scenverk som spottar ut oss omtumlade, pånyttfödda och med ett stort löjligt leende på läpparna. Lekande kroppar, smattrande musik och punkig kostym – alla sinnen njuter fullt ut av den generösa helhetsupplevelsen. Scenkonstnärerna glider in och ut ur olika roller, och alla hinner spela huvudrollen minst en gång.

Årets spot on

– Vi vill hylla dem som sätter fingret rätt ner i samtiden

Zebrafinken

Carlos Romero Cruz / Riksteatern

Årets spot on. Zebrafinken - Carlos Romero Cruz / Riksteatern. Foto: AnnaCarin Isaksson

Årets spot on. Zebrafinken – Carlos Romero Cruz / Riksteatern. Foto: AnnaCarin Isaksson

Juryns motivering:

Carlos Romero Cruz föreställning är ett verk som belyser viktiga aspekter av HBTQ-ungdomars utsatthet. En banbrytande monolog-föreställning som skildrar vårt nutida samhälle där homofobi, transfobi och rasism har hittat ett fäste. Carlos påvisar sin högkvalitativa förmåga att skriva, själv-regissera samt gestalta och han har gett vår tids “drottningar” en given plats i de fina rummen.

En upplevelse som drabbar från alla håll och kanter. Ett verk som med värme och klockren igenkänning går rakt på sak kring strukturer, hur vi formas av dem och hur vi kan ta oss vidare. Ett scenverk som träffar rakt på hur det är att växa upp och tacklas med tajta normer, fördomar, bultande hjärta och skakande nerver.

Vår pristagare har trillat ner från en trappa och dött, länge leve vår pristagare!

Årets politiska

– Vi vill hylla dem som ger behövliga käftsmällar

Svaret

Kulturhuset Stadsteatern Vällingby

Årets politiska. Svaret - Kulturhuset Stadsteatern Vällingby. Foto: AnnaCarin Isaksson

Årets politiska. Svaret – Kulturhuset Stadsteatern Vällingby. Foto: AnnaCarin Isaksson

Juryns motivering:

En föreställning om hur rasismen känns och vad gör den med svarta kvinnor i Sverige idag. Det görs knivskarpt och med självklar röst. Scenbilden är enkel, med noga utvalda detaljer från den vita, normativa världen. Den ljusa barbiedockan, skönhetsprodukter för hudblekning. Föreställningen är i princip utan ord, men genom närvaro, sång och dans gör den ett avtryck som saknar motstycke.

Lågmält och rituellt om att låta kropp ta plats, om att låta de egna rörelserna formas fritt, expandera, ta över. Smärtsamt och livsnödvändigt. Berättat med en självklarhet som manar till förändring, och med en kraftfull närvaro som följer med oss utanför salongen. Ett sceniskt verk som förvandlar ett dom till ett vi: objekt till subjekt där privat blir synonymt med politiskt.

Årets magi

– Vi vill hylla dem som får oss att tappa tid och rum

GöteborgsOperans Danskompani

Årets magi. GöteborgsOperans Danskompani. Foto: AnnaCarin Isaksson.

Årets magi. GöteborgsOperans Danskompani. Foto: AnnaCarin Isaksson.

Juryns motivering:

Vi drabbas av deras fysiska poesi, exakta precision, mjuka samspel och absoluta närvaro. GöteborgsOperans Danskompani har tagit världen med storm. Världsledande koreografer reser långväga till kalla och ruggiga Göteborg för att få möjlighet att arbeta med detta magiska kompani bestående av 38 dansare av olika nationaliteter. Gång på gång får vi uppleva oförglömliga verk och ändlös skönhet.

Andlös skicklighet och storartad variation av uttryck och former. Vi häpnar av den totala precisionen, musikaliteten och hängivenheten. Vi tappar haka, tid och rum, och förlorar oss in i de magiska världar som uppstår framför oss. En ensemble bestående av multikompetenta konstnärer.

Årets hederspris

 

Josette Bushell-Mingo

Årets Hederspris. Josette Bushell-Mingo. Foto: AnnaCarin Isaksson

Årets Hederspris. Josette Bushell-Mingo. Foto: AnnaCarin Isaksson

Scenkonstguidens motivering:

Till en konstnär med stort patos. En konstnär som genom sin gärning inspirerar till deltagande och handling. Orädd, med stark övertygelse och lysande närvaro som uppmuntrar oss till att bli bättre versioner av oss själva. En kraft att hämta styrka ifrån när vi, som idag, står inför stora utmaningar och kalla vindar.

Årets hedersprismottagare har en konstnärlig fingertoppskänsla som gång på gång hittar till kärnan i berättelserna, ett stort socialt engagemang och en stor kärlek till människan. En engagerande berättare och stark debattör som sätter samtidens orättvisor och skamfläckar i ljuset. En optimistisk pessimist, som med scenkonsten som verktyg förändrar världen.

Foto: AnnaCarin Isaksson

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *