Alla artiklar


horlursforestallning
Publicerades 2019-11-06 “Jag får en fadd smak i munnen och en förnimmelse av att vara en del av en exotisk gruppresa ut till Förorten.” Minna Karlsson har sett hörlursföreställningen  Vi är den här platsen eller tillståndet. Vi är knappt tio personer som står och trängs i hallen till en lägenhet […]

Att hålla en hand över en låga


DSCF8014-banner
Publicerades 2019-11-05 EliSophie Andrée är en av de 125 skribenter som under åren fyllt Scenkonstguiden med fantastiskt innehåll och som hållit samtalet om konsten levande. Vi utbrister i ett stort TACK och passar på att ställa ett par frågor.   Du har ju varit med nästan från allra första början […]

Hej EliSophie Andrée!   Nytt!


mold_love_walks_foto_trinidad_carillo_banner
Publicerades 2019-12-04 Samarbete KulturUngdom: Kritikgruppen “Med enkla interaktioner upplevde vi en del av staden på nytt”. Daniella Johansson de Laurentiz har gått på love walks, en koreograferad promenad genom Göteborg med scenkonstkollektivet mold.   Min barndomsdröm har äntligen gått i uppfyllelse! Att tillsammans med främlingar gå runt i Göteborg omgiven […]

Kärlek vid första andetaget



EMP_Hans&Greta_Press_banner
Publicerades 2019-12-03 EliSophie Andrée har sett Hans och Greta, eller kanske Hans och Greta 2.0, på Malmö Stadsteater och recenserar här föreställningen del för del, varje brödsmula för sig.     Ensemble: Det är mer cirkus än teater, och något av det mest fysiska och ansträngande jag har sett på […]

“En enda stor, glädjefull lek”


_MG_8112_banner
Publicerades 2019-11-29 Samarbete KulturUngdom: Kritikgruppen Tuva Lantz har sett monologen Vi går aldrig sönder av Helmon Solomon på Folkteatern i Göteborg.   Vi har alla olika långt till att bli dömda av andra människor. Vi får alla olika mycket utrymme att göra bort oss på. Helmon Solomon har skrivit och […]

“Alla ord träffar där de ska”


Scenkonstgalan_2019_DaSussSusanneHägglundFotoIdaEriksson
Publicerades 2019-11-27 “Det är ingen som ifrågasätter Guldbaggegalan, men en gala för scenkonst varför skulle det vara viktigt?” Matilda Klamas berättar om arbetet med Scenkonstgalan och öppnar för en fortsättning.   När vi startade Scenkonstgalan 2014 fanns det ingen gala som hyllade scenkonstfältet i stort. Det fanns givetvis Medeapriset, som […]

Varför är Scenkonstgalan viktig?



_DSC0131_banner
Publicerades 2019-11-25 Samarbete KulturUngdom: Kritikgruppen Alva Rödström har besökt Skogen i Göteborg och tagit del av performanceverket Forever Flow OF Wet Long Fingers av konstnären Eli Eli.   Vad binder oss samman? Performanceartisterna rör sig och instrumentet som sitter fast mellan de två, låter, spelas. Teaterscenen är upplyst, rummet är […]

“Jag kände mig som en del av något större”


Skärmavbild 2019-11-22 kl. 10.04.50
Publicerades 2019-11-22 En era är över! Efter sex år tackar Scenkonstguiden för sig. 2014 startade frigruppen Teater Nu projektet Scenkonstguiden för att lyfta scenkonsten och synliggöra konstens styrka. Det saknades ett samtal om scenkonsten, det saknades en mötesplats – en samlingsplats. Scenkonstguiden har arbetat för att sänka trösklarna till scenkonsten. […]

Hejdå Scenkonstguiden!