soho_banner

Teater och komedi för alla


Block: #londonteatrars scenkonstsupport, nr 2

Teater och komedi för alla – att se såväl som att skapa. Therese Ramstedt tar en kaffe med Jules Haworth, Education Producer på Soho Theatre i London, och pratar om teaterns arbete med de blivande komikerna, dramatikerna och dragartisterna som tränas i Soho Theatre Young Company.

 

Oavsett om det gäller teaterbesök, sen jazzkväll, komedi, gayklubb eller helt enkelt bara en bra utekväll på några av de bästa barerna och klubbarna, så är Soho-området i princip oundvikligt för den som landat i London under en längre period. Soho är sedan länge etablerat som London’s stora underhållningsdistrikt, som en del av West End, och är hem till ikoniska scener för teater, komedi, musik och cabaret. Den kanske mest framstående av dessa är Soho Theatre, ett stenkast från både Oxford Street och Piccadilly Circus och således i hjärtat av centrala London. Stadens ”most vibrant venue for new theatre, comedy and cabaret”, med tre scener för sammanlagt ca 400 publikmedlemmar, och 167000 besökare per år. Biljetter oftast prissatta mellan 10 och 20 pund, oavsett scenutrymme. Och så är Soho Theatre en av Londons, och Storbritanniens, mest väletablerade kreativa organisationer för support och utveckling av unga aspirerande dramatiker, teaterskapare och komiker.

Framtidens konstnärer

”Om vi vill vara med och utveckla framtidens nya konstnärer, varför inte investera i dem från en ung ålder?” Detta frågar sig Jules Haworth, Education Producer på Soho Theatre, när jag träffar henne i baren på teatern – nästan lika välbesökt klockan tre på eftermiddagen som den brukar vara kring elva på kvällen. Jules startade sin teaterkarriär på Soho Theatre som publikvärd, och under åren som följde kommit att bidra starkt till utvecklingen av de olika kurser och program som erbjuds till aspirerande pjäsförfattare och komiker i åldrarna 16-30. Den som ansöker till Soho Theatre Young Company (härefter SYC), kan söka Comedy Lab-kurser inom Stand-Up eller Sketch (20-26 år), som båda löper under tioveckorsperioder tre gånger per år. För de lite yngre finns Comedy Skills (16-19 år) och för de som redan börjat etablera sig på komediscenerna Comedy Plus (20-30 år). Därtill finns även Writers’ Lab-kursen för de som främst vill fokusera på att skriva nya pjäser, och under denna kurs träffas deltagare för en workshop en gång i månaden under ett helt akademiskt år. Samtliga kurser leds av väletablerade och professionellt verksamma scenkonstnärer inom respektive område, som alla jobbar i nära samarbete med teatern. Förutom SYC programmerar Soho Theatre en stor mängd workshops och föreläsningar inom skrivande för scen, och vartannat år har icke etablerade manusförfattare möjlighet att skicka in sina pjäser till Sohos Varity Bargate Award där priset är en fullskalig produktion på den största scenen (150 platser).

 

Och kostnaden för att delta i dessa program, med tio workshoptillfällen och ett speltillfälle för publik vid kursens slut? 100 pund for Skills, 125 for Comedy Lab och 150 för Writers’ Lab – alltså motsvarande ca 1200 och 1800 svenska kronor som också inkluderar medlemskap i Soho Theatre bar med 10% rabatt på alla drycker (vilket gör stor skillnad i London!) och inte minst tillträde under tider som enbart biljettinnehavare eller andra Sohoartister kan vistas där. Skulle någon ha problem med att betala kursavgiften, så finns stipendier tillgängliga.

 

“Teater borde vara för alla”

”Det är en väldigt viktig del av vad vi gör, och något som genomsyrar all vår verksamhet, att säkerställa att allt är tillgängligt för alla.” säger Jules. ”Vi vill se mångfald i förhållande till klass, kultur, etnisk bakgrund… Teater borde verkligen vara för alla.” Detta är något som också kännetecknar Soho Theatres publik, som tydligt inkluderar människor från alla bakgrunder (även den vita övre medelklassen är välkommen). Inte minst tack vare det supercentrala läget mitt i ett av Londons mest accepterande och multikulturella områden. Jules exemplifierar genom att berätta om sin egen bakgrund, med skolgång i ett mindre priviligierat område i sydöstra London där det inte fanns några möjligheter till teater och drama. För Jules personligen är en av de viktigaste delarna av uppdraget att arbeta med och utveckla ung talang är att tillgängliggöra teateryrket för alla, en målbild som alla på Soho Theatre kan skriva under på. Dess nuvarande konstnärlige ledare, Steve Marmion, har själv alltid jobbat och regisserat inom utbildning och anser att alla som arbetar på teatern måste vara med på visionerna kring detta arbete för att det ska kunna bli bra.

Soho Theatres investering i sina unga konstnärers arbete är detsamma som för samtliga av de övriga showerna de sätter upp. Teaterns press-och marknadsteam jobbar lika mycket för att marknadsföra föreställningarna med Soho Theatre Young Company som med en föreställning av en etablerad grupp eller artist. Och resultaten av arbetet blir att medlemmar i the Young Company, så som jag själv, får framträda (och i mitt fall debutera!) som standup-komiker inför slutsåld publik på en av Londons mest väletablerade scener. Och supporten slutar inte efter avslutad kurs – Soho Theatre håller kontakten och fortsätter att stötta sina unga konstnärer i deras fortsatta verksamhet. Många av de artister som regelbundet samarbetar med Soho idag startade inom deras Young Company. I mars år 2016 såg vi dessutom den första säsongen av Soho Rising, en serie av föreställningar uteslutande med och av nuvarande eller tidigare medlemmar i Sohos Young Company.

 

Debut inför slutsåld lokal

Jag frågar Jules om hon upplever att det finns tillräckligt med liknande möjligheter i London. Efter viss betänketid blir svaret nej, trots att möjligheterna i London är fler än i de flesta europeiska storstäder. Detta i och med att Jules givetvis har statistiken – inför varje kursstart söker ungefär 300 personer in till Soho Theatre Young Company. De har platser till 60. Så siffrorna som de är tvungna att avvisa är stora, men möjligheten att utvidga grupperna finns helt enkelt inte – Soho Theatre har växt ut sin byggnad som det är. Och mitt i centrala London finns inte möjlighet att expandera, så arbetet är igång för att starta verksamhet i ytterligare en byggnad som just nu ser ut att bli i Walthamstow. Detta skulle då innebära att Soho Theatre får ännu en scen där de kan producera arbete, större än de nuvarande tre scenerna tillsammans, och dessutom kan en del av utbildnings-och supportverksamheten förläggas hit.

Jag frågar Jules om det finns planer på att lägga till ytterligare kurser i programmet för Soho Young Company, och i så fall vad det skulle vara?

”Om det är något som saknas är det cabaret och drag, många som går våra nuvarande kurser sysslar redan med båda. Till exempel finns det flera som kör stand up i drag.” säger Jules. ”Det händer att vi får höra önskemål om att starta en improvisationskurs, men improvisation är inte någonting som ingår i våra program särskilt ofta. Så det skulle kännas fel att inte senare kunna erbjuda deltagarna fortsatt samarbete.”

Detta för mig är ytterligare något som gör Soho Theatre till en unik träningsplattform; från dag ett behandlas vi medlemmar i deras Young Company som konstnärer i vår egen rätt och som självklara framtida kollaboratörer med teatern. Även om vi – som i mitt fall med sketch och stand up – är helt nya inför konstformen ifråga. Att få göra sin komedidebut inför slutsåld lokal på en av Londons viktigaste scener är få förunnat – men möjligheten finns, och den är lika tillgänglig för en svensk Londonbo som för någon uppväxt i den mest nedgångna av förorter. Den svenska Londonbon tackar och tar emot.

 

Soho Theatre

Young Company

Kika in Stand Up sharing från mars 2016 (del 1, där jag kommer 13 minuter in):

 

Omslagsbild: Från Soho Theatre. Foto: Richard Davenport


Om Therese Ramstedt

Ambassadör och gästskribent för Scenkonstguiden. Therese Ramstedt är en svensk scenkonstnär bosatt i London sedan 2012, där hon arbetar med en mångfald av konstnärliga projekt inom teater och sång - till exempel på Barbican Centre och Edinburgh Fringe (där hon skapat och spelat i egna föreställningar på Gilded Balloon och Summerhall), som sångerska i London Contemporary Voices och nystartade internationella duon Wet Paint (med tyska teaterskaparen Zandile Darko). Skådespelarutbildad vid Rose Bruford College och med magister i teaterstudier från Göteborgs Universitet.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *